Fredagskommentaren – Lev livet farligt, med ski og sovebus

JEG ER KLAR. Kom bare. Jeg ved protesterne vil vælte ind over mig. Fra skientusiaster, og dem er der mange af. Omkring en halv million danskere. Og fra rejsebureauer med ski- turisme på programmet, og da ikke mindst fra busvognmænd, som har investeret millioner af kroner i sovebusser.



Men jeg vover en skistav eller to. Jeg kender flere seriøse, og store, bus-rejsebureauer, som overhovedet ikke vil bruge sovebusser. Jeg kan dybest set godt forstå tyskerne, selv om jeg generelt er mod forbud.



Når man ser, hvordan – og hvor umageligt, og hvor usikkert – passagerer ligger i en sovebus, kan jeg med min bedste vilje ikke se, det er noget at tragte efter. Jeg forstår heller ikke at nogen gider starte en ferie på den måde. Ligge med en bule i ryggen, eller i siden, og ned på gulvet for at blive vendt. Ingen skal påstå, at de kommer udhvilet til pisterne.



Der kunne måske for en turoperatør ligge en indtjening i en sovebus, som i hvert fald nogle busfirmaer ikke får andel i, fordi de i kontrakten leverer sovebussen til samme pris som ikke- sovebussen. Af konkurrencehensyn er prisen ofte den samme. Men så kræv dog de 150 kr. mere for skituren alligevel. Hvis brugerne er så ivrige og så entusiastiske, kan de vel også, ligesom andre rejsekunder, betale en ordentlig pris for den vare, de får leveret.



ER RISIKOEN for ulykker nu så stor ? Er det egentlig ikke mere et spørgsmål om de mennesker, der sidder bag rattet ? Hvadenten folk ligger ned, eller ej.



Jo, det er det bestemt. Og hvor antallet af tilskadekomne på pisterne i den seneste statistik fra Europæiske er på et par procent, men dog over et tusinde danskere, så tælles busulykker på tyske motorveje heldigvis i promiller. Men en eneste ulykke med en sovebus, er èn for mange.



Måske er sikkerheden i et fly lidt for overgearet. Det kan jeg godt føle, når kabinechefen med oprevet røst melder sig over højtalen, fordi en passager, mens vi taxier ind til gaten med 10 kilometers fart, har løst sikkerhedsselen og rejst sig halvt op for at få fat i sin frakke.



Eller når kabinepersonalet med nidkærhed ser, om jeg har stoppet min håndtaske godt nok ind under stolen foran , mens der knapt nok er plads til mig i selve sædet. Men sådan er reglerne fra Statens Luftfartsvæsen altså.



Og Statens Luftfartsvæsen hører som bekendt under Trafikministeren, hvis kollega Justitsministeren vogter tvungen seletvang på landeveje i privatbiler. Så er det lidt mærkeligt at opleve Trafikministeren går i rette med tyskerne om fri ret til sovebusser.



HVORFOR VIL de unge – og det er vel først og fremmest dem vi taler om – ikke med tog eller fly, eller hvorfor er de ikke parate til et stop undervejs ? På et godt Gasthaus med schnitzel og tunge dyner. Eller måske nok så aktuelt, et godt overnatningshotel, der tørster efter kunder i løbet af en lang vinter.



Svaret er givetvis, at det ville de egentlig også godt, men det påvirker prisen, og bortset fra lavprisfly er der ikke noget, der er så prisfølsomt som skirejser.



I MINE mange år som dansk ishockeyformand faldt vi også for fristelsen til at sende vore landshold ud i Europa med sovebusser, indtil vi fik råd til at rejse med fly. Vi gjorde det af en eneste grund: Prisen. Vi kunne sende endnu et juniorhold af sted, for det vi sparede på seniorlandsholdet.



Trænerne var ikke meget for det: – En elendig start på en landsholdsturne, sagde de altid. Det til trods for, at vi højst var 35 i en bus til 70, og vi kunne nøjes med at indrette den ene side i bussen til sovepladser. Mange af spillerne foretrak at sidde natten igennem.



For nylig hørte jeg en række forældre i en ishockeyklub, som har nægtet at deres børn må rejse med sovebus til Prag i påsken. Jeg forstår dem så godt.



Hvad gør du. Tør du rejse med sovebus? Et helt enkelt spørgsmål i ugens quick poll

Skrevet af