De elendige

Ejvind Olesen

Ejvind Olesen

WEEKENDKLUMME: Nej, der er ikke tale om Victor Hugos berømte roman, men om service i det danske sommerland. En ret så alvorlig kritik i helt ny rapport maner til alvorlig eftertanke, selv om dansk turisme ikke reddes blot ved serviceforbedring. Der skal en hårdere medicin til.

Af Ejvind Olesen    

Med en mindre forsinkelse kom i går rapporten om turismen i Danmark fra regeringens Vækstteam med mange gode og kyndige folk på holdet. Det er ikke munter læsning.

Da jeg for nogen tid siden mødte formanden Dorte Krak og medfølende spurgte ”om det nu ikke bare ender med det sædvanlige med krav om nedsat moms” var svaret ”nej, meget andet og mere”.

Det må siges at være sket. Der er masser af fine ord og tanker, men også meget, som ministeren kan glide af på og givetvis vil gøre for at vise sin gode vilje.

Det kunne være, at man snupper de sidste 25 procent og lægger 100 procent afløftning af moms for virksomheder ved kongresser og events i Danmark- og tager et beløb med på finansloven for 2014. Men det hverken helt eller halvt løser problemerne. Nærmest kun et pust i sivet.

Der er nemlig også et forslag om at sætte den generelle moms på hotelophold og restaurant ned til 12 procent. Norge, Tyskland og Sverige har gjort det. Gør Danmark det? Nej. Vil en ny borgelig regering gøre det? Nej. Af frygt for, hvad der følger efter af lignende ønsker og krav. Alt imens turismen og indtægten fortsat svinder. I så henseende er danske politikere nogle tøsedrenge.

Tilbagegang, ringe serviceniveau, alt for mange pølse- og burgerboder langs Vestkysten i forhold til spisesteder med god dansk mad. Samtidig er det alt for dyrt at holde ferie i Danmark. Det er i øvrigt rigtigt, når det i en kommentar i går lød: Turismen splitter Danmark.

Der er noget elitært over København kontra kystområderne, som ellers naturmæssigt har de bedste betingelser. Vi mangler en national strategi, mener udvalget. Sagt på en anden måde: En lokal turistforening behøver hverken at sende en medarbejder til Japan eller USA for at promote sit område. Det er spild af tid og kræfter.

Til gengæld skal VisitDenmark være så overbevisende i tanke og handling, at turistforeningen i Esbjerg og Blåvand til enhver tid tør tro på, at de er i stand til at sælge varen bedre. Det tror de ikke i dag, og det kommer de næppe heller til.

Hvad selve kvaliteten angår, er det bekymrende, at vort serviceniveau over hele landet er så dårligt. Det er ikke nok, at de unge har lært at sige ”hav en god dag” eller endnu værre ”hav en fortsat god dag”, når de ikke aner et suk om, hvordan den pågældendes dag rent faktisk har været. Og når deres mimik udstråler, at de er bedøvende ligeglade.

Der skal øjenkontakt og begejstring til, baseret på viden. Derfor bliver jeg også bange for følgerne, når et medlem fra vækstteamet, professor og forsker Anne-Mette Hjalager, kører helt ved siden af, når hun fastslår, at der kræves mere kreativitet og nyskabelse i turismen med denne begrundelse:

”Vi skal lave de her fantastiske apps, som gør, at turisterne får en knaldgod service på deres mobiltelefoner og måske ikke nødvendigvis har brug for at tale med en fysisk person.”

Hov, hvor blev lige de 10.000 arbejdspladser af! Her er noget, som nok skal lokke folk til Danmark, det kræver hverken smil eller sprogkundskaber, det lærer virkelig vore gæster landets befolkning og venlighed at kende. Vel gør det ej.

Hvor miserabelt!