TURISME: Sommerferien står for døren, men det kan blive omkostningsfuldt, hvis man som forbruger ikke passer på. Danmarks Rejsebureau Forening har tips til at sikre rejsende, hvis uheld, konkurs eller andet rammer.
Hvert år får danskere ferien forstyrret af konkurser, uheld og uoverensstemmelser. Ting som forbrugerne kan sikre sig mod, lyder det fra brancheorganisationen Danmarks Rejsebureau Forening.
”Vores bedste råd er at køber en pakkerejse – og gerne hos et rejsebureau registreret i Danmark. Så er ferien dækket af den danske rejsegarantifond. Udenlandske bureauer har ikke samme dækning. Et rejsebureau er ikke nødvendigvis registreret i Danmark, bare fordi deres hjemmeside er på dansk. Og har bureauet for eksempel adresse i USA, så er det amerikansk lovgivning, der beskytter forbrugerne. Det kan give ekstra besvær til kunderne i en uheldig ferieoplevelse, for Danmark har et af de højeste forbrugerbeskyttelsesniveauer i forhold til rejser. Den får man ikke gennem f.eks. et tyrkisk eller amerikansk selskab.”
Det siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
Han opfordrer danskerne til at tjekke deres rejseforsikringer. Det blå EU-sygesikringskort giver kun ret til de samme sundhedsydelser på de samme vilkår, som borgerne har i det land, de opholder sig i, og det gælder ikke uden for EU.
Skulle uheldet være ude på ferien, er det vigtigt, at man hurtigst muligt kontakter arrangøren og oplyser om de uoverensstemmelser, der er i forhold til den aftale, man har indgået med rejsebureauet.
”Så snart kunden har modtaget sine rejsedokumenter bør de nærlæses. Og går noget galt, skal man kontakte arrangøren med det samme. Så kan arrangøren så hurtigt som muligt rette op på manglen. Hvis man ikke reklamerer på stedet, er der risiko for at miste retten til at klage efterfølgende. Det fratager også arrangøren muligheden for at rette problemet,” siger Lars Thykier.
Gode råd fra Danmarks Rejsebureau Forening
- Køb en pakkerejse hos et danskregistreret bureau og bliv dermed beskyttet af Rejsegarantifonden (på Rejsegarantifondens hjemmeside kan man se, om rejseudbyderen er registreret i Danmark)
- Læs rejsedokumenterne og købsbetingelserne grundigt så snart de modtages.
- Hvis uheldet er ude, skal man klage med det samme.
- Sørg for at være dækket af en rejseforsikring.
Danmarks Rejsebureau Forening er klart største interesseorganisation i den danske rejsebranche. DRF’s ca. 100 medlemmer blandt rejsebureauer omsætter for omkring 18 milliarder kr. om året.