DRF og Forbrugerrådet tror flere flyselskaber krakker

”Efter den anden større flyselskabskonkurs på en uge (Malev 3. februar og Spanair 27. januar), og formodentlig med flere europæiske flyselskaber på vej i samme retning, er det på tide, at der skrides ind overfor flyselskaberne,” skriver Danmarks Rejsebureau Forenings nyhedsbrev.

 

”Sagen er nemlig, at flyselskabernes konkurs tvinger danske rejsebureauer til for egen regning tvinges at købe nye flybilletter til de kunder, der har købt pakkerejser med et af de konkursramte flyselskaber som transportør. Den udgift er der ingen andre end rejsebureauerne selv, der dækker,” skriver nyhedsbrevet og fortsætter:

 

”Samtidig har danske politikere gennemtvunget indførelse af en frivillig flykonkursforsikring. Denne forsikring indebærer, at kunder der kun køber en flybillet hos et rejsebureau, skal have refunderet deres penge fra rejsebureauet, og Rejsegarantifonden, hvis de har købt nævnte konkursforsikring. Med andre ord er det rejsebureauerne der skal rydde op, når flyselskaberne opgiver ævred.”

 

”Det er simpelthen ikke holdbart at danske rejsebureauer ikke har mulighed for at søge dækning i deres egne kunders indbetalinger til dækning mod flykonkurser, men tvinges til at betale af egen lomme, hvis de har solgt flybilletter til et konkursramt selskab. Det skal der gøres noget ved. Nu!”

 

”DRF opfordrer derfor de danske politikere til snarest muligt at ændre den nuværende rejsegarantifondslov, så den i stedet for den nuværende frivillige konkursforsikring ændres til at være en tvungen konkursforsikring, som opkræves på alle flybilletter ud af Danmark uanset formålet med rejsen.”

 

”Med f.eks. 5 kroner pr. flybillet vil der hurtigt kunne opbygges en formue i Rejsegarantifonden, som vil kunne anvendes til dækning af de tab som danske rejsende og deres rejsebureauer påføres, når et flyselskab går konkurs. Med en tvunget konkursdækning vil der samtidig ikke længere være diskussion om, hvorvidt en rejsende er dækket eller ej. På denne måde sikres det at rejsebureauerne ikke selv skal gå konkurs, før at Rejsegarantifonden dækker kundens tab,” foreslår DRF.

 

DRF’s nyhedsbrev påpeger også andre problemer:
”Samtidig kan der passende også ses på flyselskabernes og den internationale flyselskabssammenslutning IATA’s monopollignende håndtering af rejsebureauernes opkrævning af forudbetalinger.
I dag kræver International Air Transport Association og flyselskaberne, at langt de fleste flybilletter forudbetales længe før afrejse. Dette krav indebærer, at rejsebureauerne oftest ikke selv har kundens indbetaling i deres varetægt, når et flyselskab går konkurs.
En politisk indgriben i IATA’s og flyselskabernes egenrådige fastlæggelse af betalingsbetingelser, bør derfor overvejes for at sikre, at danske rejsebureauer ikke skal dække flyselskabernes lemfældige omgang med andre folks penge,” slutter DRF’s nyhedsbrev.

 

DRF fik mandag opbakning fra Forbrugerrådet, der under overskriften: ”Flyrejsende bør sikres bedre mod konkurs” bl.a. skrev:

 

”Spanair og Malevs konkurser har efterladt strandede flyrejsende og forbrugere med tomme lommer. Og der er ingen garantier for, at der ikke kommer flere konkurser blandt flyselskaberne i den nærmeste fremtid, for krisen kradser.”

 

”Men selv om der findes en konkursforsikring, dækker den kun en del af flyselskaberne – og kun, hvis forbrugeren har husket at betale de 20 kr., forsikringen koster.

”En ny undersøgelse fra Tænk Analyse viser, at kun 15 pct. af de flyrejsende, der kunne have tegnet en forsikring, kan huske, at de har fået tilbuddet.
80 pct. svarer, at de meget gerne vil sikres mod konkurser, og langt størstedelen af de spurgte foretrækker en obligatorisk ordning,” skriver Forbrugerrådet og understreger, at undersøgelsen blev foretaget før de to seneste konkurser.

 

Forbrugerrådet: Obligatorisk konkurssikring er løsningen
”Den nuværende frivillige model ikke er god nok. Vi har da også fra begyndelsen gjort opmærksom på, at dækningen er for dårlig, og det er alt for usikkert, om forbrugerne overhovedet får tilbuddet om konkurssikring af deres flyselskab. Løsningen er enkel – vi skal have en obligatorisk ordning, hvor alle passagerer automatisk er dækket ind, hvis flyselskabet går konkurs,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet.

 

En obligatorisk ordning er betydeligt billigere for den enkelte forbruger. I dag koster forsikringen 20 kr., mens ekstraudgiften til en flybillet med obligatorisk konkursforsikring kun vil øge prisen med mellem 2 og 5 kr.
 

”Det er en meget lille pris at betale for forbrugerne, når de slipper for usikkerheden om, at de er dækket ved konkurs. Især fordi der sandsynligvis kommer flere konkurser i fremtiden”, siger Rasmus Kjeldahl.

Skrevet af redaktionen