Danske Bank og Nordea blev sidste år kritiseret af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at have ”urimeligt høje priser for betalinger med Visa/Dankort i udenlandsk valuta (valutatillæg).” Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Efter kritik: Dansk storbank sænker høje valutatillæg

Nordea har været for grådig i sine valutatillæg når bankens danske kunder brugte betalingskort i udlandet. Efter kritik fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sænker Nordea nu gebyret.

Nordea har nedsat gebyret for at betale med Visa/Dankort i udenlandsk valuta i EU. Derfor stopper Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for nu sin undersøgelse af, om Nordea efterlever Konkurrencerådets påbud fra marts sidste år om at nedsætte netop dette gebyr til et rimeligt niveau.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

”Vi har i nogen tid været opmærksomme på, at flere banker har øget det valutatillæg, som opkræves, når man betaler med kort i udenlandsk valuta. Efter omfattende undersøgelser af de to største bankers (Danske Bank og Nordea, red.) valutatillæg, har de nu fået påbud om at sænke det,” sagde formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, i pressemeddelelse i marts sidste år og fortsatte:

”Det er vigtigt, at vi som forbrugere kan stole på, at vi ikke betaler urimeligt meget for at bruge vores betalingskort, når vi skal køber noget i udenlandsk valuta.”

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skrev i pressemeddelelsen, at Danske Bank og Nordea Danmark i perioden fra 2016 til 2019 overtrådte betalingsloven ved at fastsætte ”urimeligt høje priser for betalinger med Visa/Dankort i udenlandsk valuta (valutatillæg).”

Bankerne retter ind – men sagen skal for retten
I en pressemeddelelse i dag, fredag, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald: ”Niveauet for et rimeligt valutatillæg vil afhænge af den enkelte banks omkostninger ved at levere ydelsen. Som uafhængig betalingsmyndighed opfordrer vi alle banker til at sikre, at deres valutatillæg ikke er sat for højt.”

Efter Konkurrencerådet kritik fjernede Danske Bank umiddelbart efter Konkurrencerådets påbud sit valutatillæg, mens Nordea sænkede sine valutatillæg til niveauerne før prisforhøjelserne i 2017, står der i pressemeddelelsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indledte derfor en undersøgelse af, om Nordea levede op til Konkurrencerådets påbud. Nordea har nu nedsat sit valutatillæg inden for EU til 0,5 procent, mens det før påbuddet var 1,5 procent, og på den baggrund stopper Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for nu sin undersøgelse oplyses det.

Både Danske Bank og Nordea har dog anket Konkurrencerådets afgørelse fra marts 2022. Sagerne verserer ved Østre Landsret.

Som uafhængig betalingsmyndighed vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fortsat følge udviklingen i bankernes valutatillæg. Konkurrencerådet har det overordnede ansvar for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens tilsyn efter betalingsloven, står der i pressemeddelelsen.

 

Relaterede artikler:

Konkurrenceråd: Urimeligt høje valutatillæg i banker

Ferieprisindeks viser billigste og dyreste rejselande

Danmarks Statistik: Her er danskernes 22 største rejsefavoritter i udlandet