FLYSELSKABER: Transavia indstiller den enlige rute til København fra sidst i oktober – men bekræfter, at man kommer igen fra sommerfartplanen.
Transavia prøvede efter Cimber Sterlings konkurs at komme ind på det danske marked, men forlod det på kritisabel vis i 2010.
Hollandske Transavia stopper med udgangen af sommerprogrammet sidst i oktober sin enlige rute til Københavns Lufthavn fra Eindhoven med fire ugentlige fly.
”Det har ligget i kortene, at Transavia ville holde vinterpause og starte igen til april. Det har selskabet netop meddelt os i dag, at de fortsat agter at gøre,” siger Københavns Lufthavns pressechef, Søren Hedegaard Nielsen, til standby.dk
KLM-ejede Transavia er sammen med Easyjet eneste brugere af lufthavnens ”lavprisfinger,” CPH Go. Transavia kom i foråret tilbage til Københavns Lufthavn med den nye rute fra Eindhoven – tre år efter selskabet droppede sine ruter fra Danmark.
I forbindelse med standby.dk’s nyhed om Transavias tilbagevenden til Københavns Lufthavn sagde Danmarks Rejsebureau Forenings adm. direktør, Lars Thykier, sidste efterår:
”Jeg er ”imponeret” over, at Transavia vender tilbage til danske marked – med den exit de havde i 2010. Næppe mange danske rejsebureauer vil synes om atter at sælge Transavia.
Jeg tvivler på, at rejsebureauernes og forbrugernes hukommelse er så kort, at de ikke kan huske Transavias uværdige exit i 2010 på det danske marked. Det bliver svært igen at tro på Transavia. Mange rejsebureauer følte sig r..-rendt af Transavia, da de forlod Danmark. Jeg undrer mig over, at Transavia tør komme igen. De forlod ikke Danmark med noget troværdigt indtryk.”
Selskabet stationerede tre fly i København og fløj en del ruter til navnlig Sydeuropa. Men Transavia forlod 1. november 2010 det danske marked – selskabet kunne ikke klare sig i konkurrence med bl.a. daværende Cimber Sterling og Norwegian. Lukningen kostede ca. 150 arbejdspladser i Transavias danske selskab, bl.a. blandt det dansktalende kabinepersonale.
Transavia fik stor kritik for sin exitstrategi fra det danske marked. Transavia tilbød kun de mange tusinde berørte passagerer billige pladser med Norwegian – frem for at følge reglerne og ombooke dem til første ledige afgang med andre flyselskaber. EU-forordningen siger, at et flyselskab ved aflysning, rutelukning etc. skal tilbyde billetter – inden for rimelighedens grænser – med andre flyselskaber.
Transavia var ved sin exit fra Danmark i 2010 det 5-største flyselskab i Københavns Lufthavn – selskabet havde i 2009 samlet 374.000 passagerer i lufthavnen.
Op mod 50.000 passagerer var booket på Transavias flyvninger fra Danmark, da selskabet trak sig ud, skønnede Statens Luftfartsvæsen (SLV) i 2010. SLV hedder i dag Trafikstyrelsen.