Icon of the Seas ved dets hjemmebase i havnen i Miami. Pressefoto: Royal Caribbean International.

Første sejlads med verdens største krydstogtskib

Icon of the Seas begyndte lørdag sin udsolgte jomfrutur. Skibet medtager 10.000 passagerer og besætningsmedlemmer. Trods fokus på bæredygtighed, forurener skibet, siger miljøeksperter.

Lørdag startede Icon of the Seas fra Royal Caribbean International sin for længst udsolgte jomfrutur fra Miami med betalende passagerer til Caribien. Skibet var forinden blevet officielt navngivet af argentinske Lionel Messi, der spiller for Inter Miami CF i USA’s bedste fodboldrække.

På det ugelange premierekrydstogt besøger 365-meter lange Icon først Basseterre, hovedstaden på øgruppen Saint Kitts og Nevis, dernæst Charlotte Amalie på Sankt Thomas Island i De amerikanske Jomfruøer (det tidligere Dansk Vestindien) og Coco Cay på Bahamas, inden man returnerer til Miami i Florida.

Icon of the Seas har kostet cirka 14 milliarder kroner og er med sine næsten 250.000 bruttoregistertons verdens største krydstogtskib. Det kan medtage 5.610 passagerer med to i hver af de 2.805 kahytter og suiter (der er 28 kategorier), og 7.600 når der er redt op på alle sengepladser. Samtidig har Icon en besætning på 2.350; altså i alt næsten op til 10.000 mennesker ombord ved fuld kapacitet.

Icon, der er bygget på det tyskejede værft Meyer-Turku i Finland, har Miami som hjemmehavn og skal indtil videre sejle en-uge lange krydstogter i Caribien.

Hele Royal Caribbean Group tæller med Icon 64 krydstogtskibe. Heraf er de 28 hos Royal Caribbean International, mainstream-varemærket i Royal Caribbean Group, resten sejler for det lidt finere Celebrity Cruises samt RCG’s highend-produkt, Silversea Cruises.

Forurener – trods fokus på bæredygtighed
Royal Caribbean har gjort meget for at fortælle om Icon of the Seas’ miljøvenlighed – blandt andet at det sejler på flydende naturgas, LNG.

Men Jeppe Juul, transportpolitisk chef i miljøorganisationen Rådet for Grøn Omstilling, siger til DR.dk, at ”undersøgelser peger på, at for eksempel LNG-drevne krydstogtskibe udleder mere CO2 per passager end hvis man rejser med fly og bor på hotel. I min verden er krydstogtsrejser er noget af det værste, rent klimamæssigt.”

LNG, som Icon også kan bruge, udleder cirka en fjerdedel mindre klimaskadelig CO2 end klassisk skibsbrændstof. Men, siger Jeppe Juul: ”Isoleret set er LNG en fordel, men LNG-motorer får ikke altid brændt al gassen af. Og det, der slipper ud, er metan – en endnu mere potent drivhusgas. Metangas er mange gange kraftigere end CO2, så hvis du ikke får den brændt helt af, har det en meget skadelig klimaeffekt.”

Royal Caribbean Group har til avisen New York Times medgivet, at LNG er en “overgangsløsning.” Rederiets kommende skibe kan sejle på metanol – et brændstof med meget mindre klimabelastning.

Omvendt roses Royal Caribbean for Icons moderne systemer til at håndtere de store mængder affald og spildevand, 10.000 mennesker producerer. Rederiet har i øvrigt et skib på vej i 2025, der kan sejle på metanol – et brændstof, der kan fremstilles med meget mindre klimabelastning.

 

Relaterede artikler:

”Krydstogter er ikke specielt klimavenlige”

Få havne i Europa har landstrøm til krydstogtskibe

Omstridt dansk mangemilliardær også i krydstogtbranchen