God juli kan redde Danmark fra tab i år

2019/08/defaultmain.jpgTURISME: Med overnatningstallene for januar-juli i hus er der håb om, at 2013’s resultat på udenlandske overnatninger ikke ender med røde tal, lyder det fra VisitDenmark.

En god juli og håb om, at august bliver bedre end forventet, åbner mulighed for, at dansk turisme holder skindet på næsen og lander et 0-resultat i stedet for det forventede minus.

I juli skinnede solen i Danmark på flere udlændinge end samme måned sidste år. De udenlandske overnatninger i Danmark steg 4,7 pct. en vækst på ca. 218.000 overnatninger.

De tyske overnatninger gik frem med 7,8 pct. og var med til at trække det samlede landsresultat pænt op. Størst tysk stigning målt i procenter var der på campingpladserne, hvor antallet af overnatninger steg 11 pct., mens 170.000 flere tyske overnatninger i feriehusene vejede godt til det samlede resultat med en stigning på 6,7 pct.

Juli betød, at resultatet for de udenlandske overnatninger blev positivt i januar-juli med stigning på 1,2 pct. i forhold til samme periode sidste år.

”Juli var en god måned, men desværre tyder bookningerne i feriehusene i august fortsat på fald sammenlignet med august sidste år. Men viser august sig bedre end prognosen, giver det håb om, at dansk turisme kan undgå det forventede minus på udenlandske overnatninger i år,” siger viceadm. direktør Lars Erik Jønsson fra VisitDenmark.

Fra juli sidste år til juli i år er antallet af udenlandske overnatninger steget 4,7 pct. hvilket svarer til omkring 218.000 overnatninger.

Samlet betyder dette en stigning på 4,1 pct., da danske overnatninger for juli steg 3,7 pct. eller 206.000 overnatninger i forhold til 2012.

Tyskland er vokset 7,8 pct. svarende til knap 170.000 overnatninger. Fra Danmarks to andre nærmarkeder, Sverige og Norge, var væksten i perioden hhv. 6,6 pct. og 1,9 pct.

Den procentvise største vækst i antal overnatninger kom fra Kina (26 pct.), Rusland (17,8 pct.) og Australien (11,6 pct.)

Januar-juli i har budt på en stigning på 1,2 pct. i forhold til samme periode sidste år, oplyser VisitDenmark. Tyskland er i årets syv første måneder gået tilbage med 0,3 pct. i forhold til året før. Norge er gået frem med 0,7 pct., og Sverige med 7 pct.

Også vigtige markeder som Holland er steget (2 pct.), Storbritannien (9,6 pct.) og USA (4,3 pct.) samt fjernmarkeder som Kina (38,6 pct.) og Rusland (17,3 pct.) er i vækst i årets første syv måneder, sammenlignet med samme periode sidste.