Genåbningen af Danmark har givet mangel på blandt andet kokke, tjenere og serveringspersonale, lyder det fra HORESTA. Arkivfoto fra HORESTA’s årsdag i 2018.

HORESTA advarer om mangel på arbejdskraft

41 pct. af virksomhederne i hotel- og restauranterhvervet har takket nej til ordrer eller reduceret åbningstiden, viser ny analyse fra HORESTA. Der er behov for udenlandsk arbejdskraft, lyder det.

Nye tal fra Danmarks Statistik viste tidligere på måneden, at alene efter genåbningen fra april til maj steg antallet af job i hotel- og restaurationserhvervet med 18.000. Det er en vækst på over 20 procent, og dermed kom erhvervet for første gang i et halvt år over 100.000 medarbejdere igen. Da antallet af medarbejdere i erhvervet var højest, rundede det for to år siden 127.000.

Men den aktuelle mangel på arbejdskraft i hotel- og restauranterhvervet har enorme konsekvenser for den daglige drift. Det viser en analyse, som HORESTA netop har gennemført blandt medlemsvirksomhederne.

Over halvdelen er ejerne har måttet skrue op for arbejdstiden, og arbejdsgangene er blevet ændret for medarbejderne i 41 procent af virksomhederne. Et tilsvarende antal virksomheder har måttet takke nej til ordrer, mere end hver tredje har justeret på serviceniveauet, og mere end hver fjerde har reduceret åbningstiden, skriver HORESTAs nyhedsbrev.

”Det skal ikke være manglen på hænder, der sætter begrænsningerne. Vi skulle gerne få endnu mere travlt, i takt med, at coronarestriktionerne udfases yderligere, så det er ikke bare et hul, der skal lukkes,” siger politisk chefkonsulent i HORESTA, Kristian Nørgaard.

HORESTA har omkring 2.000 medlemmer indenfor hoteller, restauranter og i øvrige dele af den danske oplevelsesbranche.

Mangel på kokke og tjenere
På tværs af hotel- og restaurantvirksomhederne i HORESTA-undersøgelsen svarer 61 procent, at rekruttering af tjenere og serveringspersonale udgør en ”meget stor” eller ”stor” udfordring. For kokke er samme tal 56 procent.

Blot henholdsvis fire og tre procent oplever ikke rekruttering af tjenere og kokke som en udfordring i øjeblikket, viser medlemsundersøgelsen.

Udfordringen med mangel på arbejdskraft er størst blandt overnatningsvirksomheder udenfor hovedstaden, hvor to ud af tre svarer, at rekruttering af tjenere er en ”stor” eller ”meget stor” udfordring.

Behov for udenlandsk arbejdskraft
I medierne har det været stor fokus på, at mange unge har været beskæftiget som podere og derfor ikke har været tilgængelige for hotel- og restauranterhvervet i forbindelse med genåbningen.

HORESTA mener, at problemet er langt større. Blandt andet er der akut brug for at tiltrække arbejdskraft fra udlandet.

”I regeringens forståelsespapir fra 2019 beskrives, at man vil lokke mere arbejdskraft til Danmark gennem jobcentre i Sydeuropa, og det kunne jo være rigtig god timing at åbne disse jobcentre nu med den nuværende mangel på arbejdskraft,” siger Kristian Nørgaard.

HORESTA-medlemmer kan se hele den nye analyse via HORESTA’s hjemmeside.

Relaterede artikler:

Hoteller og restauranter atter over 100.000 ansatte

Ny hård kritik af bookingportaler

HORESTA og 3F til kamp mod sexchikane og mobning