Onlinerejsebureauer står nu for hver femte booking af flysæder hos Ryanair, hvis koncernchef er alt andet end begejstret for OTA’erne, som han diplomatisk kalder en ”pain in the ass.”
Mens OTA’erne (Online Travel Agents) før coronakrisen stod for bookingen af cirka hver tiende billet med Europas under normale omstændigheder største flyselskab, så er tallet nu steget til 20 procent.
I et interview med den irske avis Independent siger Michael O’Leary, Ryanairs koncernchef, at OTA’erne er en ”pain in the ass” og at han ikke kan forstå, hvorfor EU-Kommissionen og nationale luftfartsmyndigheder ikke skrider ind overfor onlinerejsebureauerne. Ryanair vil helst have, at forbrugerne booker billetter med flyselskabet direkte hos Ryanair.
“Nogle af disse OTA’er er ganske sofistikerede,” sagde Michael O’Leary med henvisning til OTA’ernes brug af såkaldt screenscraping. Det indebærer, at OTA’er sælger Ryanair-billetter via deres egne hjemmesider, hvorved passagererne, ifølge Ryanair, kommer til at betale mere end hvis passagerne bookede direkte på Ryanairs hjemmeside. Ryanair arbejder løbende for at identificere bookinger fra OTA’ernes screenscrapers.
Ifølge Michael O’Leary gør OTA’erne nærmest intet for at hjælpe kunderne ved for eksempel flyaflysninger, mens Ryanair prøver at hjælpe sine passagerer, der har booket via flyselskabets hjemmeside, med vouchers, tilbagebetalinger og så videre.
”Vi har nogle passagerer, som tror de har booket direkte hos os, men i virkeligheden har booket hos en OTA’er. Derfor bør for eksempel EU komme efter OTA’erne, fordi de presser sig ind som en snylter mellem passagererne og flyselskaberne,” siger Michael O’Leary.
Mange flyselskaber har kommercielle aftaler med OTA’erne, men det gælder ikke Ryanair. Alligevel oplever selskabet, at OTA’er sælger billetter til Ryanair-fly. Det problem vil Ryanair nu forsøge at gøre noget ved med to nye værktøjer, Price Checker og Verified Seal, som netop er lanceret på flyselskabets website og app.
De nye værktøjer skal ifølge Ryanair beskytte kunder mod OTA’er, der ”muligvis opkræver kunder overpriser, giver forkerte kundeoplysninger og forhindrer Ryanair i at handle direkte med passagererne”, som Ryanair formulerer det.
Fra 148 til 27 millioner passagerer
Ryanair kom for nylig med sit koncernregnskab for 2020/21, perioden 1. april 2020 til 31. marts 2021. Det viste som følge af coronakrisen et underskud på lidt over seks milliarder kroner efter et passagerfald på 81 procent.
Ryanair rapporterede blandt andet om en passagertilbagegang på 81 procent fra 148,6 til 27,5 millioner passagerer mellem seneste og forrige regnskabsår.
Dermed blev 2021/21 det mest udfordrende år i selskabets 35-årige historie, skrev Ryanair i en pressemeddelelse.
Relaterede artikler:
Ryanair vil ”beskytte” kunder mod rejsebureauer