København som grøn by

Hoteller og restauranternes organisation, HORESTA, Københavns Kommune, VisitDenmark, Wonderful Copenhagen, kongresbureauet NHG og Udenrigsministeriet har indgået et samarbejde, der populært sagt, skal skaffe ”grønne senge og måltider” til de mange gæster ved at inddrage det københavnske turisterhverv. 

 

”Den absolut mest dominerende trend på det internationale mødemarked i disse år er, at arrangørerne vil have dokumentation for hotellernes, kongrescentrenes – og i det hele taget destinationens – energi- og miljømæssige ansvarlighed”, fortæller projektchef Lars Blicher-Hansen, VisitDenmark. Det er derfor af afgørende betydning for Danmarks fremtid som internationalt mødeland, siger han.

 

Københavns teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam opfordrer nu byens virksomheder, hoteller og restauranter til at tage et medansvar, så de mange tusinde udenlandske deltager i det store klimatopmøde næste år kommer til at opleve hovedstanden som en grøn by.

 

"København skal vise globalt lederskab og reducere CO2-udledningen med 20 pct. i 2015 i forhold til 2005. For at nå målet skal vi både have københavnerne og erhvervslivet med på klimavognen" siger Klaus Bondam.

 

Midlerne til at gøre København mere "grøn" er to supplerende tilbud: KLIMA+ og Den Grønne Nøgle. KLIMA+ er et initiativ, som Københavns Kommune lancerer i slutningen af 2008 til virksomheder, der vil arbejde med klimaudfordringen. Den Grønne Nøgle er et internationalt miljømærke, som henvender sig specifikt til turisterhvervets virksomheder: hoteller, vandrerhjem, restauranter, ferie- og kursuscentre. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen