Marriott, verdens største hotelkoncern, opretter globalt rengøringsråd med eksterne eksperter til at forbedre rengøringen og fødevarehåndtering i kølvandet på coronavirussen.
Marriott International med 7.300 hoteller fordelt på 30 varemærker i 134 lande og territorier, sætter nu endnu mere turbo på renlighed og madhygiejne. Det sker også for at imødegå forbrugernes øgede fokusering i kølvandet på den kinesiske coronavirus.
Marriott, der allerede inden krisen havde omfattende og grundige programmer for blandt andet rengøring, vil på en række nye platforme løfte sine standarder på området.
Marriotts koncernchef, Arne Sorenson, siger i en pressemeddelelse:
”Vi lever i en ny tid med COVID-19 i forgrunden og centrum for vores gæster, medarbejdere og franchisetagere. Vores gæster og samarbejdspartnere skal forstå, hvad vi gør når det gælder områder som renlighed, hygiejne og social afstand, så når de går ind på et af vores hoteller kan de være sikre på, at vores fokus på deres sundhed og sikkerhed har den højeste prioritet. Det er lige så vigtigt, at vores medarbejdere ved, at de skærpelser på blandt andet rengøring, som vi nu indfører, skal være med til at også at sikre deres helbred mens de betjener vores gæster.”
Et nyt look på renlighed
Marriott har nu oprettet Marriott Global Cleanliness Council, der skal beskæftige sig med de nye realiteter, der er skabt efter udbruddet af COVID-19 pandemien. Rådet skal komme med anbefalinger til, hvor rengøring og hygiejne på Marriott-hotellerne kan bringes op på et højere niveau til gavn for gæster og ansatte.
Rådet skal tage imod forslag fra såvel Marriotts egne medarbejdere som fra blandt andet eksterne videnskabelige eksperter. Der bliver blandt andet fokus på områder som housekeeping, drift og fødevaresikkerhed.
De kommende måneder introducerer Marriott nye metoder der skal begrænse risikoen for smittespredning af coronavirussen på koncernens hoteller. Og rengøringsmetoderne opgraderes ved at følge forskrifter fra blandt andet USA’s svar på Statens Serum Institut, der i USA hedder Centers for Disease Control and Prevention (CDC), samt Verdenssundhedsorganisation, WHO.
De nye tiltag vil blandt andet desinficere hotelværelser og fælles områder som for eksempel lobbyer på samme måde som det sker på hospitaler, oplyser Marriott.
Blandt de mange nye tiltag, Marriott nævner i sin pressemeddelelse, er at fjerne unødvendige møbler fra lobbyområder for at give mennesker mere plads til at holde social afstand ligesom skranken kan opdeles i flere enheder, for at give bedre plads mellem mennesker.
Også indenfor al madhåndtering vil Marriott skærpe sine procedurer for yderligere at reducere risikoen for smittespredning, der kommer blandt andet nye regler for madservering til gæsteværelser og en ny afskærmning af buffeter.
Relaterede artikler:
”Rejsebranchen må indstille sig på nye standarder”