Asken fra Eyjafjallajökull vulkanen i Island i 2010 anslås at have kostet Europa 50 milliarder kroner. Hvis storesøster Katla eksploderer, kan flyselskaberne være langt bedre forberedt. Sommeren 2012 bliver en ny norsk opfindelse taget i brug af easyJet. Kameraet AVOID installeres på 20 Airbus A320-fly som skal leveres til easyJet.
Forskeren Fred Prata fra Norsk Institut for Luftforskning har fremvist sit askekamera ved vulkanen Etna på Sicilien. Etter ti dage med vellykkede tester over Etna og Stromboli, var Fred Prata klar til at vise europæiske medier det nye kamera. Udstyret kan om få år være indbygget i alle nye passagerfly.
Kameraet kan spore aske 100 kilometer foran flyet. Det giver piloterne på store passagerfly 5-10 minutter til at styre uden om askeskyen. Kameraet virker lige godt nat og dag.
”Idéen til kameraet fik jeg for 22 år siden”, fortæller seniorforsker Fred Prata. ”Efter at den australske forsker havde mødt ringe interesse i hjemlandet, tog han for fem år siden idéen med til Norge.
”I Norge traf jeg et avanceret forskningsmiljø som har givet mig fantastisk hjælp til at udvikle denne idé. Storbritannien ligger udsat for aske fra Island, og nu har vi i det britiske flyselskab fundet en stor kunde som er villig til at tage udstyret i brug i samarbejde med Airbus.
”Det norske askekamera fungerer perfekt for os”, siger teknisk direktør i easyJet, Ian Davies. ”Det er utroligt hvad man kan gøre med kamerateknologi, og her dukker der altså en norsk opfindelse frem med akkurat den løsning vi savner. Når Katla eksploderer kan det blive ti gange værre end i 2010, men så skal vi alligevel have vores fly i luften”.
easyJet regner med, at hvis 100 fly over Europa har monteret AVOID-kameraer, vil det være tilstrækkeligt til at overvåge hele luftrummet.