DEBAT: Der er risiko for, at den meget positive turismeudvikling, som København har oplevet gennem en årrække, går i stå og i værste fald, at der kommer færre turister, hvis den regionale turismeindsats reduceres og svækkes, som følge af underskuddet efter Melodi Grand Prix, mener VisitDenmarks adm. direktør.
Af Jan Olsen
”København har i lighed med en lang række storbyer i Europa og resten af verden nydt rigtig godt af, at turisterne igennem de seneste ti år har ændret deres ferievaner og i dag tager på flere men kortere ferier, gerne for at spise godt, opleve kultur og seværdigheder.
En udvikling som hovedstaden har været dygtig til at tilpasse sig, som har krævet et stærkt og tillidsfuldt samarbejde mellem erhverv og politikere, og som er gået hånd i hånd med en omfattende markedsføring af København, som VisitDenmark i samarbejde med Wonderful Copenhagen foretager i udlandet.
Imidlertid risikerer man at sætte denne positive udvikling i stå og i værste fald skabe en situation, hvor København de kommende år får færre turister, hvis løsningen på underskuddet efter det europæiske Melodi Grand Prix bliver en reduceret regional turismeindsats.
Hvis hovedstaden de kommende år ikke har de nødvendige midler til, i samarbejde med turisme erhvervet i byen og VisitDenmark, at markedsføre København i udlandet. Og hvis det kun i begrænset omfang er muligt at invitere udenlandske journalister og give dem en god oplevelse, så de beskriver byen positivt, så er der risiko for, at hovedstadens ry som et meget attraktivt feriemål og erhvervsturismedestination blegner.
Det kræver nemlig en stor og konstant indsats at fastholde den turismevækst, som hovedstaden har oplevet. København er i benhård konkurrence med storbyer i hele Europa om at tiltrække turister. Og er den danske hovedstad ikke et attraktivt og synligt alternativ på de udenlandske markeder og i de udenlandske medier, så bliver det ikke her, turisterne lægger deres ferie og erhvervsturisterne deres konferencer.
Helt aktuelt risikerer vi at miste værdien af den massive eksponering og goodwill, som København fik i udlandet i forbindelse med det europæiske Melodi Grand Prix, hvis vi ikke fortsætter med at fortælle den positive historie om vores hovedstad ude i Europa, hvor billedet af en skægget dame, stadig står tydeligt.
Og ja, det er selvsagt dybt problematisk og kritisabelt, hvis regningen ender hos skatteyderne. Men det må også give anledning til dybe panderynker, at en svækket og reduceret regional turismeindsats i landets hovedstad kan betyde, at vi får færre turister. Sker det, så får borgerne lov til at betale en endnu højere pris!
Derfor er det helt nødvendigt, at der findes en løsning, der fortsat sikrer udvikling og international markedsføring af København som turistby.
Og det kræver en stærk, visionær og professionel turismeindsats”.