Lobbyister fik succes på salg af bodyscannere

De selskaber, som har sikret sig en million dollargevinst ved salg af bodyscannere og på den måde været med til at udnytte og forstærke den amerikanske frygt for terrorisme, kan ikke benægte, at de har ofret megabeløb på lobbyisme i Washington. Det er sket over hele linjen, og især til Kongressen, som har været modtagelig for et hvert forslag, som kan vise folket, at man virkelig gør noget for sikkerheden.

Amerikanske aviser har gravet i sagen. Således har L-3 Communication, som har solgt testmaskiner i lufthavnene for ca. 200 mio. kr.,  brugt 25 mio. kr. på at påvirke Kongressen i årets første ni måneder, mod 10 mio. årene før, hvor selskabet også prøvede at fortælle, hvor farligt det var ikke at gøre noget.

Rapiscan Systems har brugt 162 mio. kr. på at få ordre og fortælle, hvad der skulle til for at sikre flypassagerer mod attentater, sammenlignet med 24 mio. i fem år forinden. Firmaet har oven i købet hyret den tidligere chef for sikkerhedstjenesten, Homeland Security, som til gengæld kraftigt har anbefalet at bruge scannere.

Nu er modstanden blevet så stærk mod de nye sikkerhedsforanstaltninger, at problemerne er bragt frem i Kongressen. Måske kan det få amerikanerne til at overveje fremtiden med køerne i lufthavnene, men det er næppe sandsynligt.

Hver gang protesterne kommer frem, bruger lobbyisterne eksemplet med forsøget på at sprænge et fly i luften ved at gemme sprængstof i underbukserne juledag for et år siden.

Derefter får lobbyisterne igen vind i sejlene. Og kravene til lufthavnene bare vokser i takt med køerne

 

Skrevet af Ejvind Olesen