Når karakterbogen skrives under

Flot da Københavns Lufthavns presseafdeling og kollegaer i SAS skulle hjem til mor og far med ‘karakterbogen’. Stærk forbedret pressekontakt for begge virksomheder. Og hvad kan man så lære af det?

Jeg havde mine bange anelser, da jeg for 17 år siden blev spurgt, om jeg ville være med i Nordeuropas største kommunikationsundersøgelse, PR Barometret hos rådgivningsfirmaet Aalund. Noget med at give karakterer, sammen med en række kollegaer, til en række danske virksomheder for den måde, de servicerer pressen på.

Jeg betingede mig, at jeg kun ville svare for de virksomheder, jeg kendte i det daglige. Da det var en del af reglerne, var det ikke noget problem. Og jeg ville også forblive anonym, og de bemærkninger vi eventuelt blev bedt om at føje til under ”gode råd” ville også overfor ”eleverne i klassen” forblive anonyme. Hvad enten de var rosende, eller det modsatte.

Jeg var imponeret af de virksomheder, som turde bestille en sådan karakterbog, som det jo rent faktisk er, frem for at leve stille i fortsat ubemærkethed. Flere store kendte virksomheder er da også gledet ud i løbet af årerne. Uden at jeg ved, hvordan det er gået dem senere. Der er i hvert fald nogle stykker, som hvad presse og image angår, ikke har klaret sig særligt godt. Mens andre ser ud til at have taget et ordentlig tag i sig selv.

Min beskedne placering
Da jeg for mange år siden gik i den lille landsbyskole i Vestjylland, fik vi karakterbog med hjem to gange om året. Fra femte til sjette klasse var bemærkningen i min karakterborg ”Ejvind oprykkes til sjette klasse som nr. 28 af 30 elever”. Min far nægtede at skrive under. Det måtte min mor klare. Tre år senere var jeg avanceret til top tre i realklassen.

Det ville være lidt for meget at forlange, at de i SAS og Københavns Lufthavn skal drage sammenligninger, men begge er avanceret til flotte førstepladser. Københavns Lufthavn er endda direkte fra en 31. plads, og SAS har aldrig før været nummer et i den tid barometret er indsamlet blandt danske erhvervsjournalister.

Tyndt besat og førsteplads
I og for sig er det lidt af et paradoks, at samtidig med, at en talentfuld Mariam Skovfoged, der tiltrådte som presse-og kommunikationsmedarbejder i juni for to år siden, helt alene har ført SAS op til en førsteplads i sin kategori, har pressecentret i København aldrig været mindre. Det samme i Stockholm og i Oslo.

Jeg har nu dækket luftfart og SAS i 45 år, og aldrig har der været en koncernchef, som lagde så lidt vægt på en presseafdeling som Rickard Gustafson.

Han er beviseligt en dygtig og meget behagelig person at kende, men han har indskrænket presseaktiviteterne til det mindst mulige. Og så lige netop nu, får hans afdeling topkarakter. Jeg tror jeg kender svaret. Ny teknik og digitale løsninger.

Og så den kendsgerning, at der ikke mere er behov for den nærkontakt med pressen, som vi andre har kendt tidligere. Til gengæld forstår jeg så jeg ikke, hvorfor andre store virksomheder har presseafdelinger som bare vokser og vokser.

Nul skandinavisk kontakt
De skandinaviske pressemøder i SAS er væk. De kvartårlige pressebriefinger er væk. Den danske presse har en enkelt person, som Mariam Skovfoged til at klare nyheder, kontakter, ulykker og forsinkelser – og det opsøgende arbejde.

I mange år flyttede pressebriefinger med koncernchef og en række nøglepersoner rundt på skift mellem de tre nordiske hovedstæder, og bekræftede dermed over for journalister og i deres reportager det skandinaviske sammenhold. Jeg siger ikke, at det er derfor, der er slået sprækker i sammenholdet blandt aktionærer, og internt blandt medarbejdere i de tre lande, men det kunne være en af grundene. Jeg har gennem årene haft rigtigt mange kontakter med skandinaviske kollegaer.

Bliver ikke meget bedre
Anderledes er det med Københavns Lufthavn. Her synes jeg størrelsen af kommunikationsafdelingen har været den samme i mange år, også under andre koncernchefer. I det sidste par år, har lufthavnen i en periode været ude for stærk kritik fra både forbrugere og flyselskaber. Men beredvillighed til at svare, har givet resultat og en fremgang på 30 pladser.

Når Mariam Skovfoged og Kasper Hyllested kommer hjem til far Gustafson og far Woldbye, kan de roligt skriver karakterbogen under. Det bliver ikke meget bedre.