Nyt stort millionoverskud i danske Sun-Air

Sun-Air, der flyver som British Airways franchisepartner, fik i seneste regnskabsår for 2010/11 et overskud på 16,9 mio. kr. før skat. Omsætningen var på 296 mio. kr. – en fremgang på 12 pct., oplyser dets ejer og adm. direktør, luftkaptajn Niels Sundberg, til takeoff.dk

 

Sun-Airs næste rute fra det jyske bliver til Berlin – i samarbejde med Air Berlin, der i dette kvartal lander i Oneworld-alliancen, hvor også Sun-Air-partneren British Airways har hjemme.

 

”Det kan blive én rute fra Jylland til Berlin – eller både fra Billund og Aarhus, det er endnu ikke på plads. Fra Berlin kan vores passagerer bl.a. bruge Air Berlins langruter,” siger Niels Sundberg.
Der er endnu ikke sat dato på, hvor Sun-Air starter på Berlin – men det bliver inden sommerferien.

 

Niels Sundberg siger også, at får Sun-Air en god landingstid i London Heathrow, er selskabet klar til at åbne denne rute – med en større flytype end selskabet i dag har.

 

Sun-Air er største rent dansk-ejede flyselskab. ”Vi tjener penge, fordi vi tager os godt af vores passagerer. Vi er gode til nicheflyvninger, disse er vigtige for erhvervslivet. Og vi får meget ud af samarbejdet med British Airways og Oneworld-selskaberne,” siger Niels Sundberg, der ikke lægger skjul på, at selskabet navnlig tjener på handler med fly.

 

”Vi har f.eks. solgt vores Dornier 328-turbopropfly for mere end vi gav for dem. Nu har vi kun Dornier 328 jets i vores flåde, det sidste propelfly forsvinder til marts. I forrige regnskabsår tabte vi 16 mio. kr. på vores ruteflyvninger, bl.a. fordi vi ikke kunne få økonomi i ruten mellem Jylland og Helsinki. Efter vi nu har lukket den, tjener vi penge på alle vores ruter,” siger Niels Sundberg.

 

Sun-Air har i dag 14 Dornier 328 jets – og havde i sidste regnskabsår 130.000 passagerer.

 

”Vi har en egenkapital på over 85 mio. kr. plus 159 mio. kr. i vores holdingselskab i NCS Holding A/S, der ejer alle aktier i Sun-Air,” siger Niels Sundberg.

Udover rute- og ad hoc charterflyvning omfatter Sun-Airs aktiviteter flyvedligeholdelse samt handel med fly og reservedele.

 

Ad hoc-charterflyvningen, der foregår under brandet ”JoinJet” havde i det forgangne regnskabsår en positiv udvikling og har bl.a. investeret i yderligere en Hawker XPr med den nyeste teknologi inden for jet flymotorer, der bl.a. reducerer CO2 udledningen med 72 pct. i forhold til ældre motorer. JoinJet, der drives af Niels Sundbergs søn, Kristoffer, har nu to Hawker XPr, langtrækkende, og tre Dornier-jets.

 

JoinJets resultat før finansielle gav et overskud på 20,7 mio kr, hvori indgår fortjeneste ved handel med fly på 23,5 mio. kr. ”Ellers havde der været underskud,” medgiver Niels Sundberg, der i øvrigt savner politisk interesse fra den nye regering for, hvordan dansk luftfart skal overleve.

 

Sun-Air opererer fra Aarhus til Oslo, Stockholm-Bromma og Göteborg, og fra Billund til Bruxelles, Düsseldorf, London City og Manchester. Sun-Air har hovedsæde i Billund og afdelinger i Aarhus og Thisted.

 

Charterafdelingen arrangerer individuelle flyrejser for virksomheder, grupper og sportsklubber i både ind- og udland.

 

Sun-Air beskæftiger 160 medarbejdere inden for ruteflyvning og ad hoc charter, internationalt flysalg og leasing samt flyværksted.

Skrevet af Henrik Baumgarten