Camper van. (Foto: Vasilios Muselimis / Unsplash | SOS International | PR)

Ombyggede camper vans kan give ferieudfordringer

Vejen kan være brolagt med udfordringer for turister, der holder ferie i en hjemmebygget camper van, men bilister på almindelig kør-selv-ferie bør også have flere mulige faldgruber for øje.

Skolernes sommerferie blev blæst i gang fredag i sidste uge, og derfor har mange børnefamilie på vej på ferie sidenhen skabt travlhed på det danske motorvejsnet. En del af disse er formentlig draget på ferie i en camper van, som de selv til en vis grad har bygget.

Det er nemlig blevet populært at ombygge eksempelvis en varevogn elle bus således, at den får sovepladser, opbevaring og hvad der ellers er nødvendigt, hvis man skal benytte den på en ferie enten inden- eller uden for landets grænser.

Hos SOS International, der blandt andet yder vejhjælp i udlandet via Rødt Kort-ordningen, har man også bemærket tendensen, men organisationen gør dog i den forbindelse opmærksom på, at der er visse ting, turister bør være opmærksom på, inden de kører på bilferie i Europa.

Flere potentielle udfordringer
I og med at der kan være benyttet en bil af ældre dato til de ombyggede camper vans, kan det være vanskeligt at få den repareret, da værksteder kan have svært ved at skaffe reservedele. Det siger Anette Bjørn Juncher, der er vagtcentralchef for Rødt Kort hos SOS International.

”Vi opfordrer til, at man får bilen tjekket på et værksted i Danmark inden afgang for at opfange eventuelle fejl og mangler. Mange bilværksteder har travlt hen over sommeren, og jo ældre bilen er, jo sværere er den at reparere.”

Turister skal også huske, at selvom de er dækket af vejhjælp, har de ikke ret til at få en anden camper som erstatningsbil, såfremt uheldet er ude. Derfor kan det ske, at de skal fortsætte ferierejsen i en helt almindelig bil.

Yderligere bør man være opmærksom på førerens kørekort. Hvis camper van’en er under 3.500 kilo tung, skal man kun bruge det almindelige kørekort, men hvis den vejer mere, kræves der et lastbilkørekort.

Slutteligt er det vigtigt, at bilen er blevet omregistreret til en såkaldt ’bobil’, hvilket stiller en række krav til indretningen. Hvis ikke det er tilfældet, kan det resultere i, at man ikke får den korrekte kompensation. SOS International opfordrer til, at man tjekker reglerne hos Motorstyrelsen.

Medbring attest på kør-selv-ferie
Helt generelt anbefaler organisationen, at danskere, som vil på bilferie starter med at få bilen efterset, medbringer et reservehjul, planlægger turen med plads til pauser og sætter sig ind i, hvorledes man er dækket med hensyn til vejhjælp, hvis uheldet skulle være ude.

Vicedirektør i skade og jura hos LB Forsikring, Anne Mette Kirkegaard, påpeger ligeledes et par ting, som rejsende i hendes optik bør have styr på, inden de drejer nøglen og kører af sted.

“Det er en god ide at tjekke op på sine forsikringer, inden man tager på bilferie. En bilforsikring udvidet med kasko er for eksempel god at have. Med den er du dækket ved skader, tyveri og hærværk. Det er også kaskoforsikringen, der via redningsforsikringen, Rødt Kort, hjælper dig, hvis din bil bryder sammen under ferien.”

“Husk en original registreringsattest på bilen, da en kopi af den ikke er nok. Rejser du med campingvogn, er det vigtigt at få den forsikret og medbringe papirerne på den.”


Relaterede artikler:

Trods rekordhøje benzinpriser: Flere kører på bilferie

Sådan vil danskerne helst holde ferie

Rejsebureau sætter strøm til bilferien