SAS taber lidt på priserne, men vinder på udnyttelse af flyene.

Selv om SAS ikke opnår helt de billetpriser, man håber på grundet hård konkurrence, var der alligevel mange gode nyheder fra selskabet i de trafiktal, der kom i går.

I alt 2,2 mio. rejste med gruppens fly, og det var en fremgang på 7,8 procent. Ser man på selve SAS Airline var fremgangen i passagertal 6,7 procent til 1,9 mio. passagerer.

Det er meget godt med hoveder, men hvis ikke et flyselskab får en dækkende billetpris, opstår der problemer. Her kniber det lidt med yielden, gennemsnitsprisen. Den opgørelse er altid en måned bagud. I oktober faldt den med 4,3 procent, men det opvejes af højere belægningsprocent.

På den måde når man frem til, at det underlige begreb RASK alligevel kom i plus, hvilket vil påvirke regnskaberne positivt. RASK er den interne effektivitets beregning, hvor både billetpriser og belægning indgår.
Det lader også til, at flere passagerer kan finde ud af at checke ind selv. Hele 41,3 procent checkede selv ind via Internet eller mobilen. Det giver selvsagt personalebesparelser.

Ser man på det samlede udbud var den interkontinentale trafik igen topscorer med 19 procent flere passagerer. Nu er også ruten fra Oslo til New York startet igen, og den overrasker SAS positivt. Det havde andre set komme for længe siden.

Ellers ligger den mest positive vækst på business class, og hvad passagerer angår på de skandinaviske ruter.

Det går ikke vildt godt i Danmark, hvor SAS har mistet 8,5 procent af passagererne i november, men til gengæld er belægningen på de fly, der fortsat flyver steget med 14 procent. Men SAS er ikke nogen stor spiller med kun to ruter og et passagertal på 623.000 i årets første elleve måneder.

 

 

Skrevet af Ejvind Olesen