Scandlines får ejerforhold på ret køl

ScandlinesDen internationale investeringsvirksomhed 3i Group med base i London overtager tyske Allianz Capital Partners ejerandel i Scandlines. Rederiet har bl.a. tre færgeruter fra Danmark.

3i og Allianz har i nogen tid søgt at sælge Scandlines Danske DFDS signalerede på et tidspunkt interesse for at købe, men trak følehornene til sig. Nu blev løsningen, at 3i køber sin nuværende medaktionær, Allianz-koncernens, ejerandel i Scandlines. Det sker ved at købe Allianz’ alternative investerings-platform, Allianz Capital Partners (”ACP”), hvor Scandlines aktierne er.

3i og fonde administreret af 3i investerer 165 millioner Euro i forbindelse med købet af ACPs ejerandel på 49% i Scandlines – et af de største færgerederier i Østersøen. Transaktionen forventes gennemført inden årets udgang, oplyser 3i og tilføjer, at som led i 3i’s erhvervelse af ACPs ejerandel har Scandlines refinansieret sine eksisterende lån i en ny samlet låneaftale på 875 millioner Euro.

3i og ACP blev aktionærer i Scandlines i juni 2007, da de hver erhvervede 40% af aktierne. Efterfølgende købte de i 2010 Deutsche Seereedereis 20% af Scandlines.

Under 3i og ACPs ejerskab er Scandlines blevet omdannet fra en statsejet virksomhed til en fokuseret kortruteoperatør. I 2011 solgte selskabet sine langdistance-fragtruter til Stena for at fokusere på kerneforretningen, oplyser 3i og tilføjer:

Beslutningen om at bygge to nye færger til Gedser-Rostock-ruten vil øge kapaciteten med henblik på at drage fordel af væksten i trafikkorridoren til Central- og Østeuropa.

Søren Poulsgaard Jensen, koncernchef i Scandlines, siger: “Vi takker ACP for deres indsats de seneste seks år. ACP og 3i har aktivt taget del i udviklingen af vores forretning og spillet en afgørende rolle i den vækst, vores virksomhed har gennemgået i den periode. Vi ser frem til at bygge videre på fremgangen og sikre en førende markedsposition under 3i’s fulde ejerskab.”

Trods den kommende faste Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, vil Scandlines stadig sejle mellem Gedser og Rostock. Efter mange problemer med nye skibe til ruten, regner rederiet nu med at have to nye færger klar til sommersæsonen 2015. De to færger får plads til 72 lastbiler eller 382 personbiler. Det er 32 lastbiler eller 182 personbiler flere end på de færger, der i øjeblikket besejler ruten.

Kapaciteten bliver mindre end på de afbestilte færger ”Copenhagen” og ”Berlin,” der var næsten færdigbyggede hos det konkursramte tyske P+S værft i Stralsund. Ordren blev annulleret, da færgerne ikke overholdt specifikationerne. De var blandt andet blevet for tunge, så de ikke kunne gå ind i havnene med fuld last. ”Copenhagen” og ”Berlin” var dobbelt så store som de nuværende, ældre færger på Gedser-Rostock, Kronprins Frederik og Prins Joachim.

Scandlines har tre passagerruter. Ud over Gedser-Rostock også Rødby-Puttgarden og Helsingør-Helsingborg.