Spanair sprang flyproducentens anbefalinger over

Spanairflyet, der 20. august forulykkede i Madrids Barajas lufthavn, »troede«, at det befandt sig i luften. Derfor fik piloten ikke besked om, at han var på vej ud ad startbanen i fuld fart, uden at vingernes flaps var foldet ud, og at flyet dermed var ude af stand til at lette.

 

Det er hovedkonklusionen i havarikommissionens foreløbige rapport, som det spanske dagblad El País har haft adgang til at læse. Fejlen kostede 154 mennesker livet ved en af de alvorligste ulykker i nyere europæisk luftfartshistorie, og det værste er, at den formentlig kunne være undgået. Det skriver Berlingske Tidende i dag.

 

Hos Spanair nøjes man imidlertid – fuldt lovligt – med at tjekke systemet hver morgen samt hver gang, flyet skifter besætning. Piloten, der havde overtaget kommandoen tidligere på dagen i Barcelona, undlod derfor at teste det igen i Madrid.

 

»En afprøvning af systemet inden flyvningen ville have afsløret mulige fejl,« står der i havarikommissionens rapport.

 

Efter en næsten identisk tragedie i Detroits lufthavn i 1987 anbefalede MD-82-flyets fabrikant, at piloten tjekker det såkaldte TOWS-system, der advarer om uregelmæssigheder under takeoff, før hver eneste flyvning.

Skrevet af Hanne Aaen Lassen