Sterling kan snart være på vingerne igen

En redningsplan for det konkursramte lavprisselskab Sterling er i disse dage ved at blive gjort klar af kuratoren bag konkursboet. Flere interesserede købere, som før konkursen gav bud på Sterling, er nu tilbage ved forhandlingsbordet. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

 

Ifølge kuratorerne har flere interesserede købere forhandlet hele weekenden. Deadline for bud på den krakkede flyvirksomhed er midnat i nat.

 

»Flere interesserede købere har henvendt sig uopfordret, men vi har naturligvis også været ude at screene markedet for potentielle købere,« siger kurator Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert.

 

Hun understreger, at hvis et salg skal lykkedes skal der handles hurtigt.

»Det er afgørende for værdien af selskabet, at vi får flyene hurtigt på vingerne igen, og vi skylder medarbejderne en afklaring,« siger Lisa Bo Larsen.

 

»Vi har forhandlinger med flere interessenter, og vi arbejder i døgndrift på at få overdraget så meget som muligt af selskabet til en ny ejer,« siger kurator Lisa Bo Larsen.

 

Hvis dette sker, kan Sterling allerede i næste uge kommer på vingerne igen. Ifølge Statens Luftfartsvæsen er Sterlings flyvetilladelse, den såkaldte AOC, kun sat i bero:

 

»Så hvis nogen køber Sterling, får bemandet de centrale poster og beviser, at flyene stadig er luftdygtige, så er det en relativ simpel øvelse at starte selskabet igen,« siger kommunikationschef Thorbjørn Ancker.

 

Konkursen betyder, at flyselskabet kan genstartes som et betydeligt lettere selskab, der ikke er tynget af det gamle selskabs forpligtelser. Dels slipper det nye selskab for den trecifrede milliongæld til den islandske hovedaktionær Palmi Haraldsson. Dels kan man sandsynligvis forhandle sig frem til solide rabatter med leverandører, f.eks. de leasingselskaber som ejer flyene.

 

Samtidig slipper et nyt Sterling for at skulle levere rejser til de omkring 250.000 passagerer, som har forudbetalt et trecifret millionbeløb for flybilletter.

 

»En ny ejer er ikke retsligt forpligtet til at overtage forpligtelsen i forhold til passagerer, med mindre den nye ejer overtager hele selskabet. Hvis passagererne skal gøre sig noget håb, så skal det være fordi den nye ejer vil skabe goodwill,« siger Lars Lindencrone Petersen, partner i Bech Bruun og ekspert i konkursret.

 

Når og hvis Sterlings røde fly kommer i luften igen, bliver det dog som et slankere og mere effektivt flyselskab end det Sterling, som gik konkurs natten til onsdag. Det bliver antageligt et flyselskab med omkring 15 fly, hvor Sterling hidtil har fløjet med op mod 30 fly. Samtidig bliver det kun de mest populære og lukrative ruter, der føres videre, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten. 

Skrevet af Hanne Aaen Lassen