Bornholm har lanceret udviklingsplan for turismen frem mod 2030. Udvikling kræver langsigtet planlægning af infrastruktur og forretningsudvikling for turismens mange aktører, hedder det.
En ny og længe ventet udviklingsplan for turismen på Bornholm frem mod 2030 ligger nu klar. Det er en strategisk udviklingsplan, der fokuserer på særlig infrastruktur og forretningsudvikling, og den fungerer som et dokument under Bornholms Turismestrategi.
Det skriver øens destinationsselskab, Destination Bornholm, i en pressemeddelelse. Visionen i planen er, at Bornholm i 2030 er et helårsbaseret, bæredygtigt og foretrukket rejsemål med høj kvalitet og international gennemslagskraft.
I sidste normale turismeår, 2019, året før coronakrisen, var det samlede overnatningstal på Bornholms kommercielle overnatningssteder cirka 1,7 millioner, har Destination Bornholm tidligere oplyst. Tallene inkluderer ikke mindre kommercielle overnatningssteder med under 40 senge, eksempelvis Airbnb, ligesom de ikke-kommercielle overnatninger ikke indgik i tallene.
Sidste år havde Bornholm 665.000 turistankomster, de foretog 1,8 millioner overnatninger, spenderede over tre milliarder kroner og understøttede næsten 3.400 arbejdspladser, fremgår det af udviklingsplanen. Bornholms hoteller og pensionater har over 9.000 senge. Privat indkvartering giver yderligere cirka 12.000 senge, hertil kommer hytter og campingpladser.
Turisme hele året giver flere fordele
Udbygget helårsturisme på Bornholm vil give flere dele af Bornholm glæde af turismeomsætningen, ligesom flere gæster i vinterhalvåret giver mulighed for helårsåbne virksomheder og dermed længerevarende ansættelser, påpeger Destination Bornholm i sin pressemeddelelse og tilføjer:
”Nogle af de konkrete anbefalinger i udviklingsplanen er at balancere beskyttelse og benyttelse af natur, lokalsamfund og kulturarv, tænke i nye overnatningsmuligheder som supplement til de eksisterende og øge investeringer i og antal af sommerhuse til udlejning.”
Byerne på øen opfordres i udviklingsplanen til at have en tydelig profil. Rønne og Dueodde nævnes som områder, der med fordel kan styrkes. Hasle, Åkirkeby og Nexø er desuden udvalgt som geografiske fokusområder.
Borgmester: Turisme kræver langsigtede indsatser
Bornholms borgmester, Jacob Trøst, siger i pressemeddelelsen om vigtigheden af at arbejde med turismen: ”Turismen bidrager årligt med tre milliarder kroner i turismeomsætning. Derfor skal vi sikre et godt samspil mellem indsatserne på tværs af det offentlige og det private.
Det er ikke gjort kortsigtet, men kræver langsigtede indsatser. Jeg er glad for, at Destination Bornholm sammen med en lang række aktører har lagt en overordnet plan, som vi som kommune kan bruge i arbejdet med en handleplan for helårsturisme,” siger borgmesteren.
Destination Bornholm har været ansvarlig for projektledelsen af udviklingsplanen, herfra siger direktør Pernille Kofod Lydolph, der også er formand for brancheorganisationen Danske Destinationer: ”Vi er langt i arbejdet med at sikre turisme bredt over året, men vi er ikke i mål. Der ligger spændende udviklingspotentialer i nedslagsområderne og indsatsområderne.
Folder vi dem ud sammen på tværs af det offentlige og det private, så er vi overbeviste om, at vi vil være i stand til at tiltrække flere internationale gæster og få styrket forår, efter og vinter yderligere.”
Hele ”Udviklingsplan for turismen på Bornholm frem mod 2030” kan ses via dette link.
Relaterede artikler:
Ny Bornholmerfærge giver 527.100 passagerpladser