”De fleste af vores kunder har sparet op under corona og bekymrer sig ikke om pres på privatøkonomien,” siger produkt- og udviklingsdirektøren fra rejsebureauets Viktors Farmor. Arkivfoto: Henrik Baumgarten.

Usikre rejsetider ændrer danskernes købsadfærd

Forbrugerne ændrer adfærd på grund af verdens tilstand og egen privatøkonomi. Det gælder også på rejsefronten. ”Kunderne skal vide, at alt er planlagt til mindste detalje,” siger produktdirektør.

Ifølge Institut for Kundetyper kræver det ændringer af forbrugerkommunikation og god tålmodighed, hvis danskerne skal føle sig trygge og købelystne. Instituttet forsker i og rådgiver om kundetyper og hvordan forbrugere reagerer i købssituationer.

I en pressemeddelelse fra Institut for Kundetyper hedder det blandt andet: ”Corona-restriktioner er afløst af andre former for utryghed og usikkerhed blandt forbrugerne. Stigende renter, høj inflation, fald i realløn, fald på aktiemarkeder og stigende priser på forbrugsvarer er med til at skabe utryghed hos forbrugerne. Krigen i Ukraine sætter også sine spor på danskernes emotionelle responssystemer i købssituationer, da utryghed får mange til at søge mod sikre og velkendte valg.”

Sanne Dollerup, partner, forsker og Ph.d i Institut for Kundetyper, siger i pressemeddelelsen:

”Det er tydeligt, at forbrugerne er blevet mere utrygge, fordi de har en længere betænkningstid. De vil have flere detaljer omkring produkterne, de foretrækker mere seriøse brands og er generelt svære at få til at tage en købsbeslutning.”

Forbrugernes tilbageholdenhed rammer trængte erhverv
Ifølge Sanne Dollerup rammer forbrugernes tilbageholdenhed særligt hårdt de erhverv, som i forvejen er forgældede efter trængte år med coronarestriktioner og forbud.

Hun siger: ”Det kan være svært at omstille sig til kundernes ændrede adfærd præget af usikkerheder, hvor der skal kommunikere anderledes, hyppigere, mere præcist og over længere tid.

At forandre noget kræver ofte ressourcer, og de økonomiske midler kan være knappe efter coronakrisen. Så bliver man nødt til at tænke kreativt og tackle udfordringerne på nye måder, som de formår at gøre i rejsebranchen,” siger Sanne Dollerup.

Klik for større format. Produkt- og udviklingsdirektør Gudik Holm Plews fra Viktors Farmor. PR-foto via Institut for Kundetyper.

Det kan rejsebureauet Viktors Farmor i Trige nordvest for Aarhus skrive under på. De oplever stor travlhed forbundet med at sende rejselystne danskere på sommerferie i udlandet, men særligt corona og krigen i Ukraine påvirker kunderne og deres mod på at rejse ud.

Produkt- og udviklingsdirektør Gudik Holm Plews fra Viktors Farmor siger: ”Rejsebureauerne er blevet verdensmestre i at være på forkant og forberede sig på det værste. Vi er gode til at kommunikere tryghed og sikkerhed. Kunderne har i høj grad brug for at vide, at alt er planlagt ned i de mindste detaljer.

Vi får stadig mange spørgsmål til corona, da det begrænser folks lyst og muligheder for særligt at rejse til Østen. Krigen i Ukraine frembringer også mange spørgsmål til, hvordan kunderne skal forholde sig, når de rejser til Kaukasus og Balkan, som er blandt vores rejsemål,” siger Gudik Holm Plews.

Bekymrer sig ikke om pres på privatøkonomi
Eftersom kunderne hos Viktors Farmor ofte er i 60 plus-alderen og en del er pensionister, så spiller usikkerhed om privatøkonomi ikke på samme måde ind på deres beslutninger, som det gør for kunder som børnefamilier, siger Gudik Holm Plews og fortsætter:

”De fleste af vores kunder har sparet op under corona og bekymrer sig ikke om pres på privatøkonomi. De er mere følsomme for om rejserne foregår under trygge rammer, vilkår og forhold. Vi har måttet tænke kreativt for at tilbyde grupperejser med et socialt perspektiv til kendte destinationer i Europa som til Italien, da det er for utrygt for mange at rejse længere væk.”

Fra Institut for Kundetyper siger Sanne Dollerup:

”Sparetider og kriser gør os mere forsigtige og tilbageholdende i vores forbrug. Derfor skal man nok forvente, at beslutningsprocessen er længere, så der skal bruges længere tid og investeres mere for få forbrugerne til at købe. Det gælder stort set alle brancher, men særligt inden for services, oplevelser og tjenesteydelser, som kan spares væk for at give luft i privatøkonomien.”

Relaterede artikler:

Stigende forbrugspriser kan ramme danskernes ferie

Krigen i Ukraine påvirker rejselysten forskelligt

Ukraine-krig betyder aflyste Østersø-krydstogter