Flyselskaber skælder ud på lufthavne









“Selv om flyselskaberne står foran den måske dybeste recession siden 1930, ønsker vi ikke statsstøtte. Færre passagerer betyder dramatiske reduktioner i den udbudte kapacitet. Flyselskaberne betaler dyrt for at bruge luftrum og lufthavne – og i mange europæiske lande hæver lufthavne og luftkontrol-myndighederne deres afgifter på et tidspunkt, hvor flyselskaberne mindst har råd til dette,” siger generalsekretær Ulrich Schulte-Strathaus fra Association of European Airlines.



AEA repræsenterer 34 europæiske ruteflyselskaber med 370 millioner årlige passagerer.



Generalsekretæren efterlyser igen, at de europæiske myndigheder tager sig sammen og smidiggør luftrummet, så flyselskaberne ikke skal spilde store mængder brændstof ved at zigzagge sig gennem luftrummet.



“Lufthavne og flykontrolmyndighederne bør forstå, at de er en integreret del af luftfartsindustrien. Vi bør mindst forvente, at regeringer afviser nye forhøjelser af flyselskabernes udgifter til lufthavne, flykontrol og sikkerhedskrav under krisen,” siger generalsekretæren. Hans bemærkninger faldt på et besøg hos polske LOT.



Det polske flyselskabs præsident beklagede, at flyselskaberne fra 2012 skal betale for CO2-udslip, selv om de tvinges til at fly unødigt længere, fordi europæisk luftrum ikke er gearet til at flyene kan flyve mere direkte mellem deres mål.



Samtidig påpegede LOT-præsidenten at flyselskaberne kan miste deres vigtige slots; ankomst- og afgangstider i de største lufthavne. Disse ryger, hvis de ikke udnyttes.



“Nedgangen i flytrafikken har fået mange flyselskaber, herunder LOT, til at reducere sin kapacitet denne vinter. Men dermed mister vi de lufthavns-slots, vi ikke bruger, og kan efter gældende regler ikke få dem igen, når markedet vender,” sagde LOT-præsidenten.



De 2.600 fly hos AEA’s medlemmer betjener 615 destinationer i 165 lande med over 11.000 daglige flyvninger. AEA’s medlemmer skaber direkte 423.000 jobs og omsætter årligt for 78 milliarder euro.

Skrevet af