Flypassagerer står svagt når flyselskaber krakker





Der er som udgangspunkt ingen mulighed for at få pengene tilbage, hvis et flyselskab krakker. Men reglerne er afhængig af, om der kun er købt flybillet, eller et rejsearrangement – samt betalingsmiddelet.



I Danmark dækker Rejsegarantifonden et rejsearrangement med typisk transport og indkvartering – men kun hvis udbyderen har kontor i Danmark. Hvis udbyderen er hjemmehørende i et andet EU-land, gælder det pågældende lands rejsegarantiordning, skriver Travelbroker.dk



Ifølge den danske Betalingsmiddellov kan man ikke få tilbageført pengene kun for en flyrejse, hvis selskabet går konkurs. Men der kan rejses krav mod konkursboet, hvis flyrejsen er betalt med Dankort eller bankoverførsel ved køb på nettet.



Men betales flyrejsen med et internationalt kreditkort, f.eks. American Express, Diners, Master eller Visa, er der mulighed for at gøre indsigelse overfor kreditkortselskabet. Her kan en ”charge back-” procedure give rejsekøberen pengene tilbage.



Betales der med et Visa/Dankort på en dansk hjemmeside, vil det være en Dankort-transaktion. I andre situationer optræder transaktionen som en international Visa-transaktion. Den eneste sikre måde at skelne er at holde øje med Dankort-logoet på flyselskabets hjemmeside.

Hvis der sættes kryds i betalingsformen ved et Dankort-logo, bliver det automatisk en Dankort-transaktionen, selvom kortet er et Visa/Dankort.



I modsætning til Dankortet, betaler de rejsende en transaktionsafgift ved brug af internationale kreditkort.



Der er tale om det såkaldte ”surcharging”, hvor flyselskaberne sender transaktionsafgifterne videre til forbrugerne. Typisk er afgiften 1 % til 3,75 % af transaktionens samlede værdi.

”Men det er en billig måde at sikre sig, at pengene kommer retur i tilfælde af konkurs hos udbyderen,” siger direktør Ole Kirchert Christensen fra mægler- og rådgivningsvirksomheden travelbroker Nordic.



Såvel Forbrugerombudsmanden som Forbruger Europa henviser til en afgørelse i Pengeinstitut-ankenævnet fra sidste år, hvor nævnet afsagde en kendelse, der betød, at en forbruger ikke kunne få pengene tilbage efter at have købt en rejse med brasilianske Varig. Varig standsede betalingerne inden rejsen. I den pågældende sag havde forbrugeren købt rejsen gennem et rejsebureau på nettet og betalt med sit Visa/Dankort.


Skrevet af