Fredagsklummen – Den danske bølge i SAS

Af Ejvind Olesen



VI, DET VIL i den forbindelse sige den danske stat, ejer kun 2/7 af SAS, det samme som Norge, mens Sverige har 3/7. Alligevel er Københavns Lufthavn den største arbejdsplads med langt det meste trafik i selskabet. Primært på grund af den geografiske beliggenhed, mere end fordi vi er dygtigere til at drive luftfart end andre.



Fra april er formanden for hele SAS Gruppen dansk, nemlig Fritz Schur. Adm. direktør i basisselskabet SAS Airlines er dansk, nemlig John Dueholm. Adm. direktør for SAS Interkont, de oversøiske ruter, er danskeren Lars Sandahl. Endelig er Susanne Larsen adm. direktør for en meget stor del af virksomheden, nemlig som topchef for SAS Danmark. For at understrege det røde hvide danske dynamit i flyselskabet er koncernchef Mats Jansson på det nærmeste sendt på danskkursus som nyt bestyrelsesmedlem af Danske Bank.



Hertil kommer, at de 37 fagforeninger synes domineret af danskere i front. I hvert fald, hvis der er optræk til uroligheder. Ikke fordi de er helgener i Sverige og Norge, hvor der er også forekommer lokale SAS-strejker, men alligevel er det nok danskerne, der har førerrollen. Det er også danskerne, der skriver hyrdebreve til koncernchefen og på det nærmeste lover, at det skal være forbi med ulovlige strejker – og dernæst bryder det ved først givne lejlighed – med alvorlige sprækker i løftet allerede før jul og nu igen i januar.



I NORGE KÆMPER de deres egen stille kamp. Siger ikke så meget, men indfører den ene direkte rute uden om København efter den anden, mens de trofast bakker SAS konkurrenter (Norwegian og Sterling) op ud af Oslo, og flyver med den til andre selskaber i europæiske byer.



Til gengæld har de både i Sverige og Norge en meget omfattende indenrigstrafik, som danskerne ikke blander sig. Alene af den grund, at vore nordiske nabolande er betydeligt større område. Der er lige så langt fra København til Luleå som fra København til Verona.



Da fhv. koncernchef Jørgen Lindegaard fik gennemført en ny selskabsstruktur i opbygning af tre nationale SAS-selskaber, spurgte jeg flere gange om ikke det var en opfordring til landskamp.



Jeg fik igen og igen svaret: ” De tre nationers ansatte skal ikke kæmpe mod hinanden, men mod de konkurrerende selskaber.”



Da hans efterfølger skulle udpeges var der enighed om, at det endelig ikke skulle komme an på nationalitet. “Vi tager den bedst egnede, uanset hvor han kommer fra,” lød det fra bestyrelsen.



UOFFICIELT vidste alle, at en dansker ikke kunne følge efter en dansker som chef i det svenske hovedkvarter. Det ville alligevel være for stor en mundfuld for svenskerne, og fordelingen syntes i øvrigt orden med en norsk formand, som nu overlader posten til en dansker. I øvrigt var Jørgen Lindegaard første danske topchef i SAS nogensinde.



Sverige har hovedkvarteret, Sverige er langt den største kunde i SAS, og svenskerne er grundigt trætte af den danske dominans. Læs blogs og læserbreve i svenske medier.



København er hub som lufthavn og største arbejdsplads. Norge har ikke en gang en direkte oversøisk rute længere. Retfærdigt? Måske. Landskamp? Nej da, ikke før vi igen møder Sverige i den ny VM pulje i fodbold. Men alligevel!



Er der ved at være for meget dansk i SAS ?



Du kan stemme i ugens quick poll.

Skrevet af