Fredagsklummen: Russisk planøkonomi i SAS

Af Ejvind Olesen



HELT ÆRLIGT SAS. Hvem har nu ansvaret for den beslutning? At forhøje billetpriserne midt i flyselskabernes værste krise nogensinde. På et tidspunkt, hvor SAS virkelig mister passagerer til lavprisselskaberne på grund af priserne. På et tidspunkt, hvor mange af de kunder, der burde rejse, sidder buret inde på deres kontorer hjemme i Danmark efter et diktat fra firmaets finansdirektør. Uden øjenkontakt med udenlandske kolleger og internationale kunder. Med masser af rejselyst, men i et – må han håbe – midlertidigt stop.



Det ligner russisk planøkonomi. “Vore belægning på hotellerne er faldet, så må vi jo forhøje priserne. Ellers kommer der ikke det samme i kassen.” Sådan tænkte russerne i hvert fald engang, og sådan tænker Hovedstadsregionens trafikselskaber. Færre passagerer med HT-busserne, og vi er nødt til at lade priserne stige!



IDEEN I SAS må være svensk. Den kan ikke være fostret af danskere. SAS har mistet 16,4 procent passagerer i første halvår i år i forhold til sidste år. I juni faldt tallet med 14 procent, men da samtidig kapacitetsnedskæringen også blev 14 procent, gik det ikke helt galt. Med mindre den trend fortsætter – for så ender det selvfølgelig med, at der ikke er noget tilbage. Hverken passagerer eller materiel.



Til gengæld faldt yielden (genenmsnitsindtægten) med 5 procent, og formentlig med lidt mere i juni. Tror SAS virkelig det bliver bedre af at sætte billetpriserne op? Netop nu, da der er fokus på hver eneste flybillets pris og diktat om at spare på rejsekontoen.



Kommunikationsdirektør i SAS, Claus Sonberg siger til Børsen, at forhøjelsen for brændstof skyldes, at priserne er steget på både olie og dollarkurs. Og hedging af olieindkøb spiller ind.



Undskyld mig, men det tyder på, at indkøberne ikke har haft nogen særlig heldig hånd og har sikret olien for dyrt i forhold til dagsprisen. I fjor var den oppe på 150 dollar pr. tønde, da det var værst, i går lå den på omkring 60 dollar.



I følge IATA’s oversigt er priser de seneste uger faldet med op mod tre procent, og 54 procent indenfor et år. Og dollarkursen er ifølge Børsen 5,40 i dag mod 5,80 i foråret. Uden at gå mere i detaljer, kan vi sikkert dømme hedgingen (sikring af priserne i et bestemt tidsrum), som synderen.



SAS HAR MASSER af rabatter løbende, især til bonuskunder, for at lokke flere op på flyene. Hvorfor så handicappe sig selv, så længe der fortsat er 25 procent ledige pladser? Der vil fortsat komme masser af rabatter på grund af konkurrencen til efteråret. Også rabatter, som ophæver de olieprisstigninger, der bliver lagt på i næste uge.



Problemer i SAS er ikke for lave indtægter, men for høje udgifter. Indtil det bliver løst er alle andre krumspring forgæves. Det er i hvert fald uretfærdigt at gøre kunderne til syndere på det grundlag. De skal nok få deres straf til sin tid med høje miljøafgifter.



Hvad mener du, er det klogt af SAS at hæve brændstofafgifter nu?



Stem i quick poll.


Skrevet af