Debat: DRF dybt uenig med Sterling

Af Lars Thykier (foto), direktør i Danmarks Rejsebureau Forening





Danmarks Rejsebureau Forening er uenig i Sterlings kommunikationsdirektør Rulle Westergaards udtalelser i DR’s ”Kontant” 26. august, om de juridiske regler ved flyselskabers schedule changes og aflysninger.



Reglerne for hæveadgang (bl.a. ved schedule changes) er fundamentalt anderledes end beskrevet af Rulle Westergaard.



Når en aftale mellem et flyselskab og dets kunder ikke overholdes – er der mere end én regel for, hvad flyselskabet kan og skal gøre og tilbyde sine kunder.



Ved schedule changes på over 5 timer kan flyselskabet komme ud af sin ”kontraktmisligholdelse” ved at indchartre et andet flyselskab på det aftalte afrejsetidspunkt, eller ombooke passager til andre flyselskaber, der afgår tæt på afrejsetidspunktet.



Den afhjælpning så vi i stor stil da SAS droppede Q400-propelflyene i efteråret 2007, og det er en helt legitim måde at håndtere uventede tekniske problemer på.



I disse tilfælde har kunden IKKE ret til at hæve sit køb, for der flyves på det aftalte tidspunkt, bare af et andet flyselskab.



Hvis flyselskabet IKKE ombooker sine passagerer eller tilbyder et indchartret fly tæt på det oprindelige afrejsetidspunkt, har kunden flere muligheder.



Kunden kan hæve købet, dvs. få alle sine penge tilbage. Kunden kan i nogle situationer gøre et erstatningskrav gældende, et krav hvis størrelse bl.a. er afhængig af tidspunktet for køb af den oprindelige ydelse set i forhold til tidspunktet, hvor flyselskabet meddeler ændringen og i forhold til hvilken alternativ hjemtransport kunden kan købe på dette tidspunkt.



Efter DRF’s vurdering indtræder ovennævnte krav i situationer, hvor flyselskabet foretager ændringer i det oprindeligt aftalte afrejsetidspunkt på over 5-6 timer.



Baseret på ovenstående er det lodret forkert, når Rulle Westergaard oplyser, at ”ved ophævelse af et køb bortfalder Sterlings forpligtelser overfor kunden, når den købte billet er refunderet”.



Der skal noget mere til, før Sterling juridisk set slipper for at gøre yderligere for de berørte kunder!



Et godt råd til flyselskaber, som overvejer at ændre aftalte bookinger, er, at de på forhånd forholder sig til, at de ønskede ændringer, kan påføre dem en forpligtelse til at tilbagebetale kunden et betydeligt større beløb, end det, der følger af den købte billets pris.



Grunden hertil er, at kunden oftest har mulighed for at gøre erstatningskrav gældende for merudgifter, ved at blive tvunget til at købe sin transport et andet sted.

Skrevet af