Lavprisselskaber i krig om flyrejser

Tre af de største lavprisselskaber på det skandinaviske marked har varslet flere ruter og markant vækst i Skandinavien, skriver Berlingske Tidende.



” Priserne på det skandinaviske marked vil falde. Vinderen bliver den med de laveste omkostninger”, siger Wilhelm Hamilton, nordisk salgsdirektør i irske Ryanair.



Også Sterling forudser større pres på billetpriserne.



”Det vil givetvis betyde øget priskrig, men det vil samtidig være med til at udvide antallet af passagerer i markedet”, siger Michael T. Hansen, kommerciel direktør i Sterling.



Sterling er sammen med Ryanair og Norwegian blandt de tre selskaber, der har spillet mest offensivt ud.



I april meddelte selskabet, at man vil fordoble omsætningen til otte milliarder kroner i 2010 ved hjælp af flere ruter ud af især Stockholm og Oslo.



I juni åbnede irske Ryanair 13 nye ruter ud af Stockholm og varslede nye ruter ud af flere danske lufthavne, herunder Billund.



Og nu siger Norwegians adm. direktør, Bjørn Kjos til Berlingske, at det vil være “naturligt” for selskabet at få en stærkere tilstedeværelse i Danmark. For eksempel med en base der vil firedoble selskabets ti daglige flyvninger ind og ud af København.



For Jacob Pedersen, aktieanalytiker i Sydbank, er udsigten til øget priskrig et tegn på, at branchen intet har lært af problemerne de seneste år.



– Nye ruter er et forsøg på at vinde markedsandele, men det sker på bekostning af indtjeningen. Lavprisselskaberne kan i forvejen ikke tjene penge, selv om vilkårene for luftfart stort set ikke kan blive bedre, end de er i disse år, siger han TV Syd.



Jacob Pedersen frygter, at en priskrig vil koste lavprisselskaberne dyrt.


Skrevet af