Dansk charterfly kunne ikke flyve over høje bjerge

Tyve minutter efter start kom iltmaskerne nemlig ned, hvilket fik piloterne til at gennemføre nødprocedure, som indebærer at gå ned i lige over 3.000 meters højde, hvor der er luft nok, til at menneske kan overleve.

 

”Cockpittet får indikation på faldende kabinetryk, når man får sådan en, er det standardprocedure at gå ned i en lavere højde, hvor folk kan trække vejret,” siger Jet Times kommercielle direktør, John Uggerhøj, til Politiken.

 

Men i stedet for at søge at lande igen i Egypten, valgte kaptajnen, at fortsætte rejsen nordover i lav højde.

 

Hvis flyet var sikkerhedslandet i egyptiske Marsa Alam i stedet, havde det ikke kunnet starte igen.  Iltmaskesystemet skal nemlig genopfyldes, når det har været udløst, og ellers må flyet ikke flyve nogen vegne.

 

Men da fly bruger meget mere brændstof i lav højde, var det også helt udelukket at flyve helt Göteborg. Så i stedet blev passagererne orienteret om, at piloterne ville sigte efter Beograd i Serbien.

 

Men da flyet nærmede sig Serbien, ombestemte kaptajnen sig. Han orienterede passagererne, om at bjergene i nærheden af Beograd var for høje i forhold til den beskedne flyvehøjde, og han nu i stedet ville søge ned i Thessaloniki i det nordlige Grækenland.

 

Ifølge John Uggerhøj er der ikke noget galt med at fortsætte flyvningen, selv om flyets iltmasker er udløst og flyet må flyve i en tredjedel af normal flyvehøjde – og understreger, at indikationen på faldende kabinetryk var falsk.

Passagererne blev hentet i et andet Jet Time-fly.

 

Skrevet af redaktionen