’Fly-alliancerne har udlevet deres betydning’

James Hogan.

De traditionelle luftfarts-alliancer har problemer med at give øget værdi til deres medlemmer, som i øvrigt for flere flyselskabers vedkommende ikke længere passer sammen.

Det mener Etihads CEO James Hogan, som til gengæld er af den opfattelse, at Etihads egen forretningsmodel, som er en kombination af organisk vækst og investeringer i andre flyselskaber, har vist sig at være endog særdeles effektiv med hensyn til at øge passagertal, omsætning og overskud for alle partnere.

Etihad ejer indtil videre 29% af airberlin, 40% af Air Seychelles, 9% af Virgin Australia og lige knap 3% af Aer Lingus. Selskabet har 42 codeshare aftaler på verdensplan. Etihad havde sidste år et overskud på 42 millioner dollar, mens to af selskabets partnere – airberlin og Air Seychelles – atter opnåede overskud, så alle fem samarbejdende selskaber i dag har sorte tal på bundlinjen.

”De traditionelle alliancer har udviklet sig til langsomt fungerende bureaukratiske organisationer, som har svært ved at give sine medlemmer øget værdi. Hvis vi ser på den konsolidering, der sker ude omkring i luftfartsbranchen, ser vi også et opbrud i samarbejdet indenfor alliancerne. Den udvikling fortsætter, mens de enkelte flyselskaber kæmper for at sikre sig overskud i den konkurrenceprægede branche, som desuden er ramt af stigende brændstofpriser og svag økonomisk fremgang”, siger James Hogan.

‘Det er lettere, hurtigere og langt mere økonomisk at vokse gennem partnerskaber med etablerede, respekterede flyselskaber, end helt at lade det afhænge af egne ressourcer og starte forfra på hver eneste nye marked”.

‘Vi fokuserer gensidigt på hinandens muligheder, fordi vi ikke har modstridende interesser. Når de fem topchefer sætter sig sammen for at træffe beslutninger, har vi en fælles forpligtelse til at få tingene til at ske”, slutter James Hogan.