Folkemødet på Bornholm, arkivfoto: Joshua Tree Photography.

Folkemødet giver ekstra omsætning for millioner

De fire årlige dage med Folkemødet på Bornholm betyder næsten 80 millioner kroner ekstra i kassen – eller fem procent af Bornholms årlige turismeomsætning, viser ny undersøgelse.

De økonomiske nøgletal for det årlige Folkemødet omkring Allinge på Bornholm er en vigtig bidragsyder til øens økonomi, viser ny analyse fra Center for Regional- & Turismeforskning. Ifølge undersøgelsen betyder Folkemødet 67.000 ekstra overnatninger på de fire dage og blandt andet servering af 100.000 måltider til folkemødegæsterne. På få år er Folkemødet i Allinge dermed vokset så meget, at det i dag er en vigtig brik i øens økonomi.

Den netop udgivne undersøgelse kortlægger og analyserer de samfundsøkonomiske effekter af Folkemødet. Bag analysen står forskerne på Center for Regional- & Turismeforskning samt Foreningen Folkemødet, Destination Bornholm og Business Center Bornholm.

Analysen viser også, at det ikke alene er bornholmerne, der tjener på Folkemødet. Det gør statskassen og resten af Danmark også. Alene på Bornholm sikrede Folkemødet sidste år en ekstra omsætning på mindst 59,9 millioner kroner. Den ekstra aktivitet, Folkemødet skabte i erhvervslivet, gav sidste år et ekstra skatteprovenu på 20,1 millioner kroner. Da momsen som bekendt går i statskassen, efterlod det Bornholms Regionskommune med indtægter fra kommune- og selskabsskatter på samlet 3,21 millioner kroner, viser undersøgelsen. Det skal sammenholdes med, at Bornholms Regionskommune, der ejer Folkemødet, hvert år giver et tilskud til arrangementet på 1,6 millioner kroner.

Langsigtede gevinster for Bornholm
”Alt i alt dokumenterer rapporten, at Folkemødet er en rigtig god investering for bornholmerne og Danmark som helhed,” siger Mads Holm, direktør for Foreningen Folkemødet, og uddyber: ”Folkemødet er sat i verden for at forny den demokratiske debat, og det er stadig vores formål. Men det glæder mig da – både som bornholmer og direktør – at Folkemødet også er blevet sådan en kæmpe samfundsgevinst for øen.”

Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, der tegner øens turisterhverv, hæfter sig også ved en anden gevinst, som analysen dokumenterer. Siden 2014 er antallet af overnatninger for forretningsrejsende til øen steget 49 procent i vinter og forår og med 60 procent om efteråret, og det tilskriver hotellerne ifølge rapporten også effekten af Folkemødet.

”Med Folkemødet får vi vist Bornholms herlighedsværdi og givet de 100.000 deltagere en stor og positiv oplevelse. Det får mange af dem til at lægge deres næste konference eller møde på Bornholm. Nu ved de jo, hvor skønt her er,” siger Pernille Kofod Lydolph.

 

Relaterede artikler:

Forventer ny succes for Folkemødet på Bornholm

Folkemødets omsætning skal måles

Folkemødet starter i Københavns Lufthavn