TIRSDAGSKLUMME: I morgen kommer årsregnskabet i SAS, og igen vil koncernchef Rickard Gustafson sige, at der er for mange flyselskaber i Europa, og at konsolidering er nødvendig. Men vil SAS overhovedet giftes?
Af Ejvind Olesen
De råber næsten i kor: ”Der er for mange flyselskaber i Europa. Vi skal konsolidere, hvis vi skal hamle op med USA og Golf-selskaberne og forhandle med myndighederne.”
Inden for den seneste måneds tid har det lydt med samme budskab fra Carsten Spohr, Lufthansa, Willie Walsh, AIG(British Airways) Pekka Vauramo, Finnair, og senest her på hjemmesiden fra SAS koncernchef Rickard Gustafson.
Nå, ja, men er det så ikke bare om at komme i gang? Nej, de vil alle sammen gerne vente lidt, og der er i hvert fald ingen aktuelle forhandlinger i øjeblikket. Hvem frier til hvem? Trives forelskelsen overhovedet, eller er det medgiften, der lokker?
Det vil først blive afsløret som en bombe, den dag det sker – hvis det ellers kan holdes hemmeligt. I givet fald skulle det være første gang.
Når SAS har regnskabsaflæggelse i morgen for 2014/15, formentlig med et ganske pænt plus på bundlinjen, vil Rickard Gustafson endnu engang understrege, at han er sat i verden for at sikre, at SAS kan overleve alene. Han er i øvrigt enig i, at der på længere sigt må ske en konsolidering.
Hvis SAS skal sige ja til en frier, er det bestyrelsens afgørelse, ikke hans.
Helt samme opfattelse har styrets formand Fritz Schur, og han har tidligere sagt, at han gerne ser en partner eller et salg – når tiden er inde.
Han skal som en far sige ja til datteren, hvis svigersønnen da ikke kommer fra Mellemøsten og højst må have 49 procent med i medgift. I så fald er det jo ikke en europæisk konsolidering.
Hvis der skulle være en frier i farvandet, hvem kunne det så være?
Et oplagt emne ville være IAG, British Airways moderselskab, med bl.a. Iberia og Aer Lingus i familien. Samtidig er der et tæt forhold til Finnair og Sun-Air i Danmark.
Det ville være oplagt at give tilbud på SAS og Finnair i et hug og på den måde sikre sig det meste af Norden. Mens Lufthansa har hele Mellemeuropa og Air France/ KLM den sidste store bid sydpå.
Hvem ringer bryllupsklokkerne for, ringer de overhovedet?