MS Roald Amundsen. Foto: Hurtigruten.

Nyt hybrid ekspeditionsskib søsat

Hurtigrutens nye hybrid ekspeditionsskib Roald Amundsen er blevet søsat fra sit norske værft.

Roald Amundsen, der er designet som ekspeditionsskib til arktiske og antarktiske farvande, bliver endeligt leveret fra Kleven Værft i Norge til Hurtigruten i juli. Fartøjet, der får plads til 530 passagerer, udrustes med store batteri-pakker, så det kan bevæge sig i miljøfølsomme farvande uden at forurene.

Hurtigruten vil indsætte Roald Amundsen og søsterskibet Fridtjof Nansen i Antarktis side om side med det eksisterende ekspeditionsfartøj Fram.

Masser af udstyr
Skibene omtales som de grønneste, sikreste og mest avancerede ekspeditionsskibe. Det nye fartøj udrustes med specialdesignet udstyr, herunder en flåde af Blueye undervandsdroner, kajakker og store gummibåde, der benyttes ved landgang på ellers ufremkommelige kyster.

Både Roald Amundsen og Fridtjof Nansen får tre restauranter inspireret af deres nordiske og norske arv.

”Med MS Roald Amundsen vil vi sætte en ny standard for indretning og oplevelser for gæsterne om bord. Vi ønsker, at genskabe atmosfæren fra de store opdagelsesrejsendes æra i en moderne ramme præget af kvalitet og høj komfort”, hedder det fra rederiet Hurtigruten.

Skibet har store udsigtsplatforme på flere dæk, så gæsterne kan komme så tæt som muligt på naturen og dyrelivet. Seks ud af ti kahytter vil have private balkoner, mens to ud af ti kahytter er suiter. Et separat pool dæk er med pools, jacuzzi og barer.

Bæredygtige sejladser
Roald Amundsen er bygget med ny og miljøvenlig hybridteknologi. De løsninger som er valgt vil reducere brændstofforbruget med omkring 20 procent. For første gang bliver hel-elektriske sejladser med et passagerskib muligt. Allerede i den første fase, vil den nye hybrid teknologi gøre det muligt for Hurtigruten, at sejle fuldt elektrisk i 15 til 30 minutter.

Men det er den samlede besparelse er vigtigst. Teknologien, i kombination med design af skrog og energieffektivitet om bord, reducerer brændstofforbruget og CO2-udledningen fra skibene med 20 procent.

Skibene er designet af Rolls-Royce i samarbejde med kendte norske yacht designer Espen Oino.

UDSAT

Blot en uge efter søsætningen måtte Kleven Værft erkende, at man ikke kunne få ‘Roald Amundsen’ klar til drift som planlagt i juli 2018.

Store problemer med den avancerede teknologi har derfor gjort, at rederiet Hurtigruten har valgt at aflyse årets sejladser og i stedet udsætte sejladserne til 2019.

Relaterede artikler:

Hurtigruten på vej med sine batteridrevne skibe

Hurtigruten investerer massivt på Svalbard

Hurtigruten har kurs mod rekordsommer