ROS & RIS: Vi tager temperaturen med ti eksempler fra en uge i den danske sommerferie.
Største skuffelse: Det mest elegante passagerfly Verden hidtil har set, Boeing 747, skal måske ikke produceres mere. Hvordan kan man dog gøre det?
Fladeste begivenhed: Fejringen af SAS 70 års fødselsdag. End ikke en is til personalet. Nye uniformer på vej til præsentation i september. Skulle de ikke have været færdige til 1. august?
Ugens flovmand: Lufthansa med stort fald i aktiekurs efter skuffende halvårsregnskab. Frygten for terror og uro i Europa betyder, at det store tyske selskab reducerer langruter på vinterfartplan. Nettoresultatet 55 procent ned. Eurowings bundskraber. Og hvordan med strejkerne – Og hvad med nogle af branchens højeste lønninger, Carsten Spohr?
Vrøvlevise: Det holder aldrig op. Med økonomer, der taler om turistbalance. I denne uge cheføkonom Las Olsen fra Danske Bank. Simon Spies spurgte hånligt om ikke økonomerne kunne give ham jordbærbalancen.
Topscorer: Billund Lufthavn kom for første gang over 400.000 passagerer på en måned. Bedste score indlandstrafikken, men størst glæde for 3,2 procent stigning i udenrigs med flere nye ruter. Danmarks næststørste lufthavn kan ikke leve af at sende passagerer til København og Rønne.
Sortseer: Willie Walsh, topchef i IAG moderselskab for British Airways og Iberia med flere. Siger, at eksterne faktorer påvirker os med terror, Brexit, politiske uroligheder i Spanien, faldende valuta i Sydafrika. Hertil 22 strejkedage indtil nu i år. Piv, hvor er kampånden?
Bundskraber: Air France slap gennem den omfattende kabinestrejke, men alligevel blev 200.000 passagerer berørt. Utroligt at det bare fortsætter. Partneren KLM fulgte godt efter med strejke i handlingsselskabet i Amsterdam, så mange passagerer på sommertur måtte vente i flere dage på deres bagage. Ved de strejkende mon, hvordan det kan påvirke en familieferie?
Media svipser: Om det er Ritzau eller Berlingske, som sov i timen ved vi ikke. Men at bringe en artikel om den ventende strejke i kommende uge i Air France den forkerte tirsdag er ikke smart. Dagen før strejken sluttede, skrev avisen i en Ritzau-artikel om strejken næste dag og uge.
Ugens profil: Lars Bording fik mange fans, da han i sin tid var salgs-og marketingdirektør hos SAS og senere kommerciel direktør i Cimber Sterling. Måske burde han have set, at fremtiden ikke er hos El-biler, nu eller dengang. Så hellere det nye spændende job med styring af taxfree salg i Thomas Cook. Det er en god forretning, takket være Marianne Jelved og stop for salg på landjorden i EU .
Brobisse: Hvis ikke statskassen og de siddende regeringer havde været så grådige kunne vi have betalt for Storebæltsbroen allerede om fem år. Nu kommer det nok aldrig til at ske. Den ekstra skat, der er med de nuværende takster, fylder for godt i statskassen. Mols-Linien må heller ikke blive dyrere, og det samme kommer nok til at gælde Fehmern-forbindelsen.