SAS-piloterne har god grund til at frygte ny overenskomst

MANDAGSKLUMME: Det er som et valg mellem pest og kolera. Accepterer de, får de klart forringede arbejdsbetingelser med flere flyvetimer og mere fleksibilitet. Siger de fortsat nej, rykker SAS endnu flere fly til baserne i London og Malaga.

De gyldne dage er ved at være forbi for SAS-piloterne. Ikke så meget på lønnen (hvis man ser væk fra de yngste), men på arbejdsforholdene. De skal ifølge udspillet fra ledelsen op på flere flyvetimer, og de skal have et arbejdsskema med langt mere fleksibilitet med fridage og ferie.

I sin tid var juli en måned med lavsæson for businesstrafik, og bortset fra behersket chartertrafik med højsæson, var der gode muligheder for ferie med familien for ansatte i SAS. I det vi af uforklarlige grunde, via skoler og de helt store firmaer, har gjort til højsæson for dansk industriferie. På trods af, at vejret ofte er elendigt.

I takt med, at SAS er gået ind i rute lavpristrafik er juli blevet en stor måned, hvor det er svært for både piloter og kabinepersonale at holde fri.

I en norsk analyse for et par måneder siden viste det sig, at SAS-piloterne var rigtigt meget bagefter den gennemsnitlige årlige antal flyvetimer for andre piloter, selv karakteren af flyvninger taget i betragtning, langruter etc.

SAS’ koncerndriftsdirektør Lars Sandahl Sørensen sagde på kanten af sommerferien til standby.dk, ”at kodeordet for de kommende forhandlinger var/er fleksibilitet og effektivitet (antal flyvetimer) mere end et spørgsmål om løn”.

Om man i givet fald ved konflikter vil udsende flere fly til nye baser i det irske datterselskab, ville han ikke kommentere. Men, det erfarer standby.dk, at stærke kræfter i bestyrelsen skal være indstillet på.

Når flyene fra de udenlandske baser fra 2. november begynder at komme ind til København, Stockholm og Oslo. Når den ny Airbus 320neo begynder at flyve med nyt ansat personale i cockpit og kabine fra London til København og måske videre på et par svipture til den nye danske lufthavnspartner Aarhus, da skal samarbejdet for alvor bestå sin prøve.

Om der er et par indenrigsruter med i planen, ved vi endnu ikke, men muligheden består, og intet lovgrundlag i EU-reglerne forhindrer det.

Det er en spændende måned, vi lige har taget hul på.