Scandlines forventer at fortsætte driften mellem Rød og Puttgarden, også når den fastforbindelse er en realitet i cirka 2029. Rederiet har netop bestilt en back-up færge til ruten. Illustration: Scandlines.

Scandlines bestiller miljøvenlig reservefærge

Et tyrkisk værft skal bygge en emissionsfri fragtfærge til Scandlines-ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 som back up for de fire eksisterende færger på ruten.

Rederiet Scandlines forventer indtil videre fortsat at trafikere ruten Rødby-Puttgarden, selv om Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029.

Nu har det investeringsfond-ejede rederi, der også besejler den længere rute mellem Gedser og Rostock, netop bestilt en reservefærge til Rødby-Puttgarden fra et tyrkisk skibsværft, Cemre Shipyard i nærheden af Istanbul.

Skibet har en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent, oplyser Scandlines. Reservefærgen, der også kan fungere som hybridfærge, skal indsættes, hvis en af de fire færger, der i dag betjener Rødby-Puttgarden, er på værft eller på anden måde ikke i drift.

Færgens opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler samt 140 passagerer.

”Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i år er antallet af fragtenheder steget 12 procent,” siger Scandlines’ koncernchef, Carsten Nørland, i en pressemeddelelse.

Fokus på bæredygtighedsområdet
I pressemeddelelsen siger Vagn Sørensen, der blandt andet også er bestyrelsesformand for Scandlines: ”Der har længe i Scandlines været fokus på bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift.

Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden. Nu er vi parate til at tage næste skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby-Puttgarden.”

Scandlines driver to færgeruter mellem Danmark og Tyskland. Seks af de syv færger er såkaldte hybridfærger, og én er udstyret med et ”rotorsejl,” der bidrager til mere miljøvenlig færgedrift.

Med over 41.500 afgange fordelt på syv færger transporterer Scandlines på normale rejseår over syv millioner passagerer, 1,7 millioner personbiler og cirka 700.000 fragtenheder på Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock. De rejsende kan blandt andet handle i Scandlines’ store BorderShops i såvel Puttgarden som Rostock.

Relaterede artikler:

Her er Danmarks mest populære gratis færgeruter

Københavns Lufthavn skal have større togstation

Femern Bælt-forbindelsen øger behov for hoteller

Fossilfri færgedrift nærmere på rute til Danmark

Tidligere lufthavnschef til tops hos Scandlines