Tyske lokomotivførere lagt for had

LokfuehrerTOGSTREJKE: Lokomotivførernes strejke er afbrudt på grund af folkeligt oprør, men kostede alligevel Deutsche Bahn over 700 mio. kr. Tyskerne er dødtrætte af piloternes og togpersonalets strejker for at opnå bedre forhold end andre.

Mere i løn, kortere arbejdstid, bedre pension. Klassiske krav i Tyskland fra fly- og togpersonale, og nu har den almene tysker fået nok. Den bebudede strejke fra onsdag til i dag til morgen (mandag) blev afbrudt lørdag aften efter, at folkestemningen i den grad blev vendt mod de strejkende lokomotivførere.

Formanden for fagforeningen GDL (Geverkshaft Deutscher Lokomotivführer) Claus Weselsky blev i den grad hængt ud i tysk presse. Bild Zeitung udkom med ham på forsiden med djævlehorn. Det blev naturligvis endnu værre af, at strejken var berammet til at ramme festlighederne i anledning af 25-året for Murens fald, og al S-togs trafik i Berlin skulle have været lammet i weekenden.

Ud over bedre løn og pension har lokomotivførerne krævet rettigheder til at forhandle for både deres egne medlemmer og det øvrige togpersonale. GDL har dog kun 80 procent af lokoførerne som medlemmer. Derfor kunne en del af trafikken opretholdes.

Strejken fra onsdag til lørdag har angiveligt kostet DB et sted mellem 700 og 800 mio. kr. Nu er både passagerer og selskabet godt trætte af strejker. Og passagererne er et bredt udsnit af det tyske folk. En kendt tysk politiker sagde i fredags, at ”strejkerne går hele Tyskland på nerverne”.

Det samme med Lufthansa, som har været igennem otte strejker i år på grund af piloternes arbejdsnedlæggelser. Her er omkostningerne allerede løbet op over en milliard kr.