Når kunderne en dag vender tilbage skal hotellerne have styr på deres prissætning; blev priserne sænket for meget under coronakrisen, er det sværere at hæve dem, lyder det i ny analyse. Arkivfoto af Hilton-hotel udenfor Chicago: Henrik Baumgarten.

Udfordringer for hotelbranchen efter coronaen

Hotelbranchen vil komme sig efter coronaen. Efter krisen skal hotellerne være proaktive, siger analyseinstitut, der advarer mod store prisdumpninger. Det gør det sværere at hæve priserne.

Også hotelbranchen er nærmest sendt til tælling af coronakrisen, men der kommer en dag bagefter, hvor branchen vil begynde at komme sig igen.

Det skriver det britiske analyseinstitut GlobalData, der dagligt udsender en række analyser af forskellige brancher – i og uden for rejsebranchen.

Hotelbranchens sårbarheder er mangeartede, men dens evne til at klare sig gennem svære tider har før vist, at den kan klare sig, hedder det.

Ralph Hollister, der er analytiker hos GlobalData med speciale på rejser og turisme, siger i analysen blandt andet:

”Det er afgørende er, at hoteller over hele verden husker, hvordan deres branche gennem årene er kommet gennem tidligere kriser som naturkatastrofer, SARS og terror når de udtænker deres strategi for håndtering af corona-krisen.

Når nedgangene som følge af coronaen begynder at blive mindre og efterspørgslen igen begynder at stige, er det afgørende at hoteller reagerer på en proaktiv måde, blandt andet ved effektivt at styre deres priser og markedsføring af dem,” lyder det blandt andet.

Der kommer stadig bookinger
”Midlertidigt lukkede hoteller vil genåbne – og hovedparten af hotellerne får stadig bookinger til overnatninger flere måneder ude i fremtiden,” siger Ralph Hollister, der tilføjer:

”En udfordring for hotellerne er hvordan de skal prissætte sig under og efter coronakrisen. Mange hotelselskaber passer i denne tid på ikke at dumpe deres priser for hurtigt og for meget.

Hotelbranchen kom sig rimeligt hurtigt efter SARS-epidemien i 2003 og håbet er, vi efter coronaen vil se et tilsvarende billede.”

Men, advarer Ralph Hollister: ”Hotellerne der i denne tid skruer deres priser ned og giver de største rabatter, vil oftest være de, der sidst kommer sig når efterspørgslen igen begynder at stige. Mange hoteller med sænkede priser vil have svært ved at skrue priserne væsentligt op; mange gæster vil ikke acceptere store prisstigninger. Derfor skal priserne hæves langsomt fremfor i store hak for ikke at afskrække gæsterne,” lyder vurderingen fra GlobalData.

GlobalData erkender, at mange hotelselskaber, uden en solid baggrundsøkonomi vil have svært ved at holde fingrene fra den nedadgående prisknap. De skal betale deres kortsigtede udgifter til banker, lønninger, afkast til ejerne og så videre, skrives der i analysen.

Relaterede artikler:

Horesta-medlemmer klar til genåbning af Danmark

Ti gode råd til rejsebranchen – efter coronavirussen

Horesta: drop bookingplatforme