“Danmark er en bananrepublik”

”De danske tilsynsmyndigheder afviser at behandle vor klage. Vi er dermed i grænselandet til at være en bananrepublik. Statens Luftfartsvæsen siger, at det er ulovligt, men det rager lufthavnen i Esbjerg en høstblomst.”



Billunds lufthavnschef, Jørgen Krab Jørgensen (billedet), vil ikke stoppe sin lufthavns kampagne for at få bremset den støtte, nabolufthavnen i Esbjerg fortsætter med at give Ryanair.

SAS har samme holdning overfor lufthavnen i Århus, som giver Ryanair rabatter, andre flyselskaber, f.eks. SAS, ikke kan få.



Trafikminister Flemming Hansen sagde i aftes til DR’s Pengemagasinet, at der skal sættes en stopper for de to lufthavnes støtte til Ryanair. Og det vil ske med ”ganske betydelige bøder” til de to rebelske lufthavne, som ikke følger konstante påbud fra SLV om at behandle alle flyselskaber ens.



Det nye forslag vil splitte passagerafgifterne i to for alle danske lufthavne med over 10.000 passagerer om året. Fremover vil staten kun bestemme, hvor meget lufthavnene må opkræve for kerneydelsen med at håndtere flyenes start og landinger.



Lufthavnene må ikke forskelsbehandle flyselskaberne på de statsgodkendte priser på start og landinger, siger ministeren som i næste uge sender forslaget til høring.



BILLUND KLAGER TIL EU

”Efter min bedste opfattelse er det ulovlig kommunal støtte. Konkurrencestyrelsen har henvist vor klage over Esbjerg Lufthavn til EU. Derfor har bestyrelsen i Billund Lufthavn nu besluttet at sende sin klage snarest muligt til EU,” siger Jørgen Krab Jørgensen til Take Off.



Den normale passagerafgift i Esbjerg Lufthavn er 95 kroner – Ryanair betaler som de eneste 38 kr. Men det afholder ikke Ryanair fra at opkræve de 95 kroner fra passagererne – differencen bliver i det ambitiøse irske lavprisselskabs lomme.



Også i Århus Lufthavn får Ryanair rabat. Mens andre flyselskaber betaler 81 kroner i passagerafgift, slipper Ryanair ifølge Århus’ lufthavnschef med typisk 40,50 kr. SAS kan ikke få den lave takst og har derfor klaget over lufthavnen til EU.



Esbjerg og Århus overhører bevidst påbudene fra Statens Luftfartsvæsen om ophøre med de ”ikke lovlige, diskriminerende og ikke gennemskuelige” rabatordninger.



SLV er indtil videre en papirtiger, for SLV har ikke før det måske bliver muligt med bøder, anden sanktionsmulighed end at lukke lufthavnene.



”Situationen er fantastisk. I juni sidste år fik Esbjerg Lufthavn første påbud fra SLV om at ophøre med særprisen til Ryanair – og igen i efteråret. Loven skal holdes, også i Esbjerg,” siger Jørgen Krab Jørgensen.



Esbjergs Lufthavnschef, Peter Bay, siger, at lufthavnen har rent mel i posen: ”Vi forsøger at indrette os efter ICAO’s regler om, at lufthavnstakster skal være omkostningsbaserede. Omkostningen ved at servicere forskellige fly er ikke den samme – slet ikke, hvis man måler den pr. passager.”



”Statens Luftfartsvæsen har i alle årene administreret i strid med de internationale aftaler (ICAO), som Danmark har bundet sig til at følge. SLV har godkendt – også for Esbjerg – at der betales en fast takst pr. afrejsende passager, uanset hvilket omkostninger der ligger bag,” siger Peter Bay og tilføjer:



”Desuden bestrider jeg, at der er kommunale kroner i et “sponsorat” til Ryanair. Vores engagement med Ryanair forbedrer vores regnskab. Hvis Ryanair forsvandt fra Esbjerg, ville vi sidde med et problem på en lille million kroner, som vi ville være henvist til at hente i kommunekassen eller hos brugerne.”



UNDERSKUD I BILLUND

Billund Lufthavn fik som ventet underskud for 2004.Underskuddet blev 17 mio. kr. efter afskrivninger på 56 mio. kr.



Billund Lufthavn har dog en fremgang i passagertallet på 245.000 passagerer svarende til 15 % og en forbedring af det økonomiske resultat på 27 mio. kr. i forhold til 2003, oplyser lufthavnen.

Den forklarer underskuddet med planlagte afskrivninger af de 850 mio. kroner, lufthavnen bl.a. har brugt på sin nye terminal.

Skrevet af