I 2003 fik danske Kathrine Elmer som den første kvinde Ellehammer Prisen, der uddeles af Danske Flyvejournalister. I dag er hun anden kaptajn på Norwegians Boeing B787-langrutefly. Foto: Kenox.dk

7’eren: Kaptajnen er vild med sin Dreamliner

Kathrine Elmer er både pilot og psykolog – med base i København er hun i dag anden kaptajn på Norwegians B787 Dreamliners. Hun er særdeles tilfreds med sit job, men tror, at pilotmanglen vil vare en del år.

Forrige lørdag var danske Kathrine Marie Elmer ude at flyve i skole-svævefly og mindedes, da hun for 27 år siden, som 14 årig, startede det, der for hende blev et eventyr.

I onsdags fløj hun som anden kaptajn (relief captain, red) på en af Norwegians Boeing 787 Dreamliners fra Rom til Oakland ved San Fransisco. Norwegian har i modsætning til de fleste andre på langruter to kaptajner og en styrmand i cockpittet. I sin fritid er hun psykolog i egen virksomhed, KENOX Flyvepsykologisk Klinik, og er her rekrutteringspsykolog for Forsvaret.

Banken skal jo være med
1. Hvorfor tror du, der er så stor pilotmangel i dag? Er der uddannet for få, eller er det fortsat den meget dyre uddannelse, der skræmmer de unge?

Kathrine Marie Elmer: ”Jeg tror pilotmanglen vil fortsætte en del år endnu. Når det er kommet så vidt er det vel grundlæggende unaturligt for os mennesker at investere i en økonomisk krise.

Når vi omgiver os med løndumping og ser mange piloter miste deres job, så er det ikke lige her, at vi tænker: lad os uddanne 2.000 piloter. Trods alt nærmer vi os igen tiden, hvor det er en god investering at uddanne sig til pilot. Men banken skal jo stadig være med.”

Pressefoto fra Norwegian af en Boeing B787 Dreamliner.

2. Hvad er dit favoritfly?

”Behøver du at spørge? Boeing 787 naturligvis. Det er et stort ansvar at flyve med 350 passagerer. Det er spændende situationer og det er et fantastisk højteknologisk fly.

Men jeg kan da godt nu og da savne turboprop fra tiden i Cimber Air og JetTime. Det er altid sjovt at flyve sådan en lille racer, der kræver det rette håndelag.”

Personlighedstest
3. Vi har set uheldige reaktioner fra piloter som bevidst styrtede deres fly, som det skete med Germanwings-piloten i 2015. Er du fortsat tilhænger af psykologtest for civile piloter?

”Ja, jeg mener, at der burde være psykologtest ved certifikatudstedelse, altså en personlighedstest, der afdækker personlighedsforstyrrelser. I min optik burde man supplere den nuværende lægeundersøgelse med en personlighedsanalyse. Sådan, at vi hverken fysisk eller psykisk får de forkerte mennesker sendt i luften.”

4. Nu er døren som bekendt låst til cockpittet. Hvad mener du om det?

”Jeg savner de dage, hvor døren stod åben, og hvor vi fik besøg af passagererne. Proceduren om at isolere cockpittet er indtil videre en del af vores hverdag.”

Højt niveau
5. Hvordan er kvaliteten hos de unge piloter, du flyver sammen med i dag?

”Nu har jeg efterhånden fløjet for en del selskaber. Niveauet hos Dreamliner-piloterne hos Norwegian er meget højt. De piloter, jeg flyver med, har baggrund i KLM, Martinair, Emirates, Qatar Airways og Turkish Airlines. Norwegian støvsuger hos mange af de store flyselskaber efter dygtige piloter, og flere er på vej. Det er jo meget attraktivt for eksempelvis danske piloter med tung erfaring at komme hjem og få base i København.”

Robot får ikke min plads
6. Hvordan tror du bemandingen bliver på flyene i Norwegian i fremtiden?

”Jeg tror, at Norwegian vil forblive en international arbejdsplads, der favner alle nationaliteter. Jeg oplever, at selskabet repræsenterer den tolerance og åbenhed, som kendetegner os i Skandinavien. Og det er jeg stolt af at være en del af.”

7. Tror du, at robotterne en dag overtager dit job i cockpittet?

”De får i hvert fald ikke mit job – det er jeg simpelthen alt for glad for.”

Relaterede artikler:

Dansker chef for Norwegians 6.000 kabineansatte

7’eren: ”Robotter kan aldrig erstatte den menneskelige kontakt”

Norwegian øger samarbejde med Amadeus

Her er de 10 største flytyper i Københavns Lufthavn