Urealistisk med højhastighedstog i Danmark

Niels Buus Kristensen, direktør i Danmarks Transportforskning, skyder ideen om højhastighedstog mellem Århus og København ned, og det er uanset om, det er over Fyn eller over en Kattegat-bro. Specielt mener han ikke, at en magnetbane over Kattegat, som ingeniørfirmaet Rambøll og elektronikfirmaet Siemens præsenterede i sidste uge, vil have en fremtid.
”Et magnettog over Kattegat er ikke en fornuftig investering. Højhastighedstog af den kaliber er under alle omstændigheder dyrt, og for at den slags projekter kan blive en samfundsmæssig god investering, skal det typisk være mellem to store byområder med højre befolkningskoncentrationer. I den målestok er København altså kun i den lille ende af kategorien af storbyer, mens Århus er forsvindende,” siger Niels Buus Kristensen.
Han vurderer heller ikke, at det er realistisk at ombygge det nuværende jernbanenet over Fyn til Århus, så skinnerne kan klare mere jordnære højhastighedstog, som eksempelvis det franske TGV-tog. ”Man har en tendens til kun at fokusere på, hvor langt der er mellem hovedbanegårdene i Århus og København. Men det er jo ikke alle, der rejser mellem de to banegårde. Hovedparten af passagererne skal ud til andre destinationer, der kræver et andet transportmiddel i hver ende af rejsen. Dermed bliver tidsbesparelsen mindre i forhold til den samlede rejsetid. Derudover vil højhastigheden gå af fløjten, hvis toget skal stoppe alt for mange steder,” siger Niels Buus Kristensen.

Alex Landex, der er trafikforsker ved Center for Trafik og Transport ved DTU, er ikke helt enig med Niels Buus Kristensen. ”Nederlandene åbner en højhastighedsbane fra Amsterdam over Rotterdam til Bruxelles. Amsterdam har omkring 800.000 indbyggere, og Rotterdam er en del mindre. Og dér har man vurderet, at det godt kan lade sig gøre,” siger Alex Landex.

(Børsen, d. 25. juni, 2007)

Skrevet af