Fra næste år vil regeringen i Grønland i højere grad regulere krydstogtturismen i landet. Det sker i kølvandet på, at det danskejede krydstogtskib Ocean Explorer gik på grund i september 2023.
Det ser ud til at få konsekvenser for fremtidens krydstogtturisme i Grønland, at ekspeditionskrydstogtskibet Ocean Explorer den 11. september sidste år gik på grund og sad fast i en mudderbanke i Alpefjorden i den nordøstlige del af landet.
Ingen af de 206 ombordværende passagerer og besætningsmedlemmer kom til skade under hændelsen. De var dog fanget på skibet, der ejes af det danske rederi SunStone Maritime Group via SunStone Ships, i flere dage, mens myndighederne forsøgte at få vristet Ocean Explorer fri.
I øjeblikket må passagerskibe som udgangspunkt sejle overalt i landet, men det er slut fra 2025-sæsonen og fremefter, da Grønlands regering – Naalakkersuisut – vil indføre restriktioner, ligesom man kender det fra Island og Svalbard.
Landets regering er i færd med at udarbejde en ny turismelov, og den skal blandt andet give de grønlandske kommune mulighed for, at de i højere grad fremover kan regulere turismen i visse området. Det skriver Sermitsiaq.
Stiger med 29 procent
Ifølge Naaja H. Nathanielsen, der er minister for erhverv, handel, råstoffer, justitsområdet og ligestilling for partiet Inuit Ataqatigiit, ønsker regeringen en model, hvor de enkelte områder inddeles i henholdsvis grønne, gule og røde zoner.
I de grønne zoner vil der være fri bevægelighed, mens turismeoperatører i de gule vil være underlagt særlige krav. Det kan eksempelvis være, at der skal gøres brug af lokales ekspertise for at sejle til bestemte steder eller at ophold i et givent område kun kan finde sted uden for jagtsæsonen.
I zoner, der bliver markeret med rød, vil der derimod være et totalt forbud. Det kan man eksempelvis vælge at indføre for at beskytte erhvervsfangere. Det kunne for eksempel komme på tale i Grønlands Nationalpark, som netop var det område, hvor Ocean Explorer gik på grund.
Sidste år blev der foretaget 518 anløb i de grønlandske havne, og foreløbige tal for i år viser, at der er udsigt til i hvert fald 667 anløb. Det er en stigning på lige knap 29 procent.
Ventes særligt at ramme store aktører
Meningen er, at kommunerne skal henvende sig til regeringen med deres forslag til en kommende zoneinddeling. Godkendelse vil dog afhænge af, at der på forhånd er foretaget en lokal høring samt at meningen er, at restriktionerne skal gælde i længere tid end blot en enkelt sæson.
Nathanielsen venter ikke, at alle selskaber, som er beskæftiget med turisme i Grønland, ligefrem vil tage imod tiltaget med åbne arme. Hun regner med, at det formentlig vil ramme de store turistoperatører hårdest.
”De kan have sværere ved at indarbejde fleksibilitet. Derudover risikerer de at blive begrænset, hvis en kommune for eksempel sætter loft på, hvor mange passagerer, der må komme i land på samme tid. Så ja, vi kommer formentlig til at si nogle af de store operatører fra,” lyder det.
Udover inddelingen i zoner vil den kommende turismelov blandt andet også stille krav til, at operatører skal være autoriserede, at en del af ejerkredsen i visse tilfælde skal være fra Grønland samt at der skal benyttes lokal arbejdskraft, når det kan lade sig gøre.
Yderligere gør loven det muligt, at turismeaktører kan få tilladelse til at arrangere sightseeing af vilde dyr såsom isbjørne. Den første af den slags tilladelser skulle være blevet uddelt.
Relaterede artikler:
Forsvaret peger på risiko ved krydstogter i Grønland