Forbrugerbeskyttelse?

Rejsegarantifondsloven omfatter under 50% af de flyselskaber, der flyver ud og ind af Danmark. Det skaber ifølge Danmarks Rejsebureau Forening både usikkerhed om forbrugerens beskyttelse og skaber ulige konkurrencevilkår, når ikke alle flyselskaber er underlagt de samme forpligtelser.

 

Rejsegarantifondsloven skal sikre danske forbrugere mod rejsebureauers konkurs. For to år siden blev loven ændret så forbrugeren også skulle have mulighed for at sikre sig mod flyselskabers konkurs.

 

”Problemet er, at loven blev gjort frivillig. Dvs., at forbrugerne skal tilkøbe dækningen. De er altså ikke automatisk dækket, som det er tilfældet med pakkerejser. Desuden er det kun ferierejsende, der bliver tilbudt denne dækning og endelig er det kun udbydere af flybilletter, der er etableret i Danmark, som skal udbyde den”, siger Lars Thykier, adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

 

Konsekvensen er, at under halvdelen af de selskaber, der flyver ud og ind af Danmark, er forpligtet til at tilbyde dækningen.

 

”Vi foreslog allerede under lovgivningsarbejdet, at ordningen blev gjort obligatorisk for alle flyvninger ind og ud af Danmark. Konkret kan det gøres ved at lægge et mindre beløb på f.eks. fem kr. pr billet. Dermed sikrer man, at alle danske rejsende ikke pludselig mister deres ferie, fordi de ikke har kunnet gennemskue, om deres køb nu var omfattet af ordningen. Så løsningen ligger lige for”, siger Lars Thykier.

 

Også Forbrugerrådet kræver, at politikerne laver en obligatorisk ordning, så konkursforsikringen fremover bliver en del af billetprisen. Det gør billetterne dyrere, og den regning må forbrugerne betale, mener direktør i Forbrugerrådet, Rasmus Kjeldahl ifølge business.dk.

 

En undersøgelse viser, at kun 15% af danskerne mener, at de er tilbudt konkursforsikring de seneste to år. Undersøgelsen viser også, at 70% af de adspurgte foretrækker en automatisk konkursforsikring indbygget i billetprisen.

Skrevet af Flemming Juul