Når det igangværende årti er omme, er det planen, at skibene i Havila Kystrutens flåde ikke længere skal udlede CO2. Udviklingen vil blive drevet af, at nye brændstoftyper tages i brug.
Det norske krydstogtrederi Havila Kystruten, der konkurrerer med Hurtigruten om passagererne på strækningen mellem Kirkenes og Bergen, har netop udgivet en ny bæredygtighedsrapport, hvori kursen for selskabets arbejde med at mindske klimaaftrykket udstikkes.
Indsatsen indebærer en række tiltag, der tilsammen skal sikre, at krydstogtrederiet kommer på forkant med de krav på området, som politikerne vil præsentere i fremtiden. Det har man allerede erfaringer med, forklarer administrerende direktør, Bent Martini fra Havila Kystruten.
”Sidste år skrev vi historie, da vi som verdens første krydstogtrederi sejlede emissionsfrit og lydløst ind i Geirangerfjorden, som er på UNESCOs verdensarvsliste, hele fire år før myndighedernes krav om, at kun emissionsfrie færger og skibe må sejle i fjorden, træder i kraft.”
Skal vinke farvel til udledninger
De fire skibe, som krydstogtrederiet råder over, er plug in-hybrider. De er alle udstyret med batterier af et sådant omfang, at skibene er i stand til at sejle lydløst og uden at udlede skadelige stoffer i op til fire timer ad gangen.
Når de ikke benytter batterierne, sejler de på naturgas, som reducerer CO2-udledningerne med 35 procent sammenlignet med almindeligt skibsbrændstof, men ifølge den administrerende direktør vil nye brændstoftyper medvirke til at sænke miljøpåvirkningen ad flere omgange i løbet af en årrække.
”Vi starter med gradvist at erstatte naturgas med biogas, og målet er at være klimaneutrale i 2028. Derefter skifter vi til emissionsfrie brændstofalternativer som brint, hvor målet er at opnå nulemission i 2030, hvilket er fuldt muligt med de skibe, vi har i dag.”
Nåede mål sidste år
I tillæg til at få flåden til at udlede færre drivhusgasser under sejladserne, er der også fokus på at højne bæredygtigheden ombord. På dette område har rederiet blandt andet en ambition om at mindske den mængde madvarer, der går til spilde. Det har man arbejdet henimod i en periode.
Derfor har rederiet fastsat et mål om, at der højest må være 75 gram madspild per passager om dagen. For at opnå dette er der ingen buffet ombord på skibene, men i stedet serveres alle måltider a la carte, og det har fungeret efter hensigten, lyder det fra administrerende direktør Bent Martini.
”Med 75 gram madspild per person og fire skibe i fuld drift reducerer vi madspildet med 60 tons per år sammenlignet med en buffetløsning. Derfor er det meget glædeligt, at vi i 2022 nåede vores mål og kun havde 71 gram madspild per person per dag ombord.”
Relaterede artikler:
Rederi: Klar til første krydstogt uden drivhusgasser