Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. PR-foto: Forbrugerombudsmanden.

Indskærper PR-bureau forbud mod skjult reklame

Forbrugerombudsmanden har indskærpet forbud mod skjult reklame over for PR-bureau, der også arbejder for aktører i rejsebranchen. ”Problemstillingen har generel relevans,” siger dets direktør.

Hvis et reklamebureau medvirker til at overtræde forbuddet mod skjult reklame, kan bureauet blive straffet. Det har Forbrugerombudsmanden indskærpet over for PR-bureauet Epicent Public Relations, hvis kundekreds også omfatter en række aktører i den danske rejsebranche.

Forbrugerombudsmanden skriver i en pressemeddelelse blandt andet: ”Bureauet bistår virksomheder med markedsføring ved at udarbejde pressemeddelelser om virksomheden og dens produkter. De er skrevet som artikler, der er egnet til at kopiere direkte ind i et redaktionelt medie.”

Markedsføringsmaterialet sendes som en pressemeddelelse til redaktionelle medier, og det anføres, at det er til ”fri redaktionel anvendelse”. Vælger et medie at trykke markedsføringsmaterialet, uden at markere det som en annonce, kan der være tale om skjult reklame, lyder det fra forbrugerombudsmanden som tilføjer:

Markedsføringsloven indeholder et forbud mod skjult reklame, og Epicent Public Relations kan med sit koncept have medvirket til overtrædelsen heraf.

En konkret vurdering
Forbrugerombudsmanden understreger, at det vil være en konkret vurdering, om der er tale om en overtrædelse af forbuddet mod skjult reklame. De fremsendte ”pressemeddelelser” er skrevet som artikler, ofte vinklet som en nyhed. Der kan indgå interviews med personer ansat i kundens virksomhed, påpeges det.

”Forbrugerombudsmanden har konstateret, at flere tekster fra Epicent Public Relations er gengivet ordret på nogle mediers hjemmesider, uden det har fremgået, at der er tale om reklame,” oplyses det.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger: ”Epicent har sendt markedsføringsmateriale i form af pressemeddelelser til redaktionelle medier med angivelse af, at det er til fri redaktionel anvendelse.

Pressemeddelelserne har en klar kommerciel hensigt, og alt efter om og i fald hvordan et medie viderebringer materialet, kan PR-bureauet have medvirket til at overtræde forbuddet mod skjult reklame,” siger Christina Toftegaard Nielsen.

Epicent: Dansk Erhverv deler vores opfattelse
I en kommentar til pressemeddelelsen fra forbrugerombudsmanden, skriver Martin Hagelskjær Damsgaard, bureaudirektør for Epicent Public Relations, i en mail til Standby.dk:

”Efter vores vurdering har problemstillingen generel relevans, da sagen adresserer formidling af pressemeddelelser med kommercielle budskaber i almindelighed. Vi har derfor inddraget Dansk Erhverv, som deler vores opfattelse.

Forbrugerombudsmanden og Dansk Erhverv vil nu indgå i en nærmere dialog. Forhåbentlig kan det bidrage til klarere retningslinjer på området.

På baggrund af input fra Forbrugerombudsmanden og Dansk Erhverv bliver vores pressekit fremover udformet på en måde, så det endnu mere tydeligt fremgår, at her er tale om pressemeddelelser,” skriver Martin Hagelskjær Damsgaard.

Hele pressemeddelelsen fra forbrugerombudsmanden kan ses via dette link.

 

Relaterede artikler:

Kendt influencer får stor bøde for skjult rejsereklame

Forbrugerombudsmanden har haft to travle år

Rejsebureauer risikerer ”sindssygt store bøder”