SAS får for lidt for billetterne

Rickard Gustafson.

Rickard Gustafson.

I hvert fald hvis selskabet skal holde sine egne prognoser. Passagertal stiger og belægning stiger, men nettoindtægten falder. Forsat forventet overskud, når andre indtægter tæller med.

Man kan sagtens fylde sine fly, hvis man sælger til konkurrencedygtige priser og har et tilstrækkeligt udbud. Noget ganske andet er at få den gennemsnitspris man kalkulerer med. Og her kniber det mere og mere for SAS, hvilket trafiktal og yield (gennemsnitsindtægt) i april tydeligt viser.

Det fik torsdag morgen SAS til at nedjustere forventninger til hele året. Man forventer fortsat et positivt resultat før skat, men nu skal effekterne fra pensionsaftalen på ca. 1 milliard kroner regnes med for at gå i plus.

I april, hvor der var påske, havde SAS 9,2% flere passagerer, mens kabinebelægningen steg med 8,6 procentpoint til 78,6 pct. Det er bedre end længe, men de mange flere solgte billetter giver åbenbart ikke nok i kassen.

”Den forstærkede konkurrence om kunderne betyder, at SAS tager en endnu mere aggressiv handling i gang. Der vil blive endnu flere attraktive tilbud til kernekunderne – de meget rejsende – og forstærket markedsaktivitet”, lover koncernchef Rickard Gustafson.