Usikkerhed om passagerers retsstilling

Det kan være afgørende, hvilket betalingsmiddel der er brugt ved bestillingen, for om kunderne kan få deres penge refunderet. også danske flyrejsende er dårligt stillet ved konkurs hos flyselskabet. Der er som udgangspunkt ingen mulighed for at få pengene tilbage, hvis man har købt en flybillet og flyselskabet krakker, inden man kommer af sted. Men reglerne varierer afhængig af, om der er købt en flybillet alene, eller der er købt et samlet rejsearrangement.

 

I Danmark dækker Rejsegarantifonden, hvis man har købt en pakkerejse, som typisk består af både transport og indkvartering, hvis udbyderen har kontor i Danmark. En flybillet købt alene dækkes ikke af Rejsegarantifonden, men i henhold til den danske betalingsmiddellov kan man ikke få tilbageført pengene, hvis den manglede opfyldelse af aftalen skyldes konkurs. Her skal man rejse et krav i konkursboet. Det gælder, hvis rejsen er betalt med Dankort eller bankoverførsel på nettet.

 

Hvis der betales med et internationalt kreditkort, som American Express, Diners Club, Master Card eller Visa oplyser PBS og Diners Club Danmark samstemmende at det vil være muligt at gøre indsigelse overfor kreditkortselskabet, som gennem en ’charge back’ sikrer, at køberen får pengene tilbage.

 

Et Visa/Dankort optræder forskelligt i flere sammenhænge. Betales der med et Visa/Dankort på en dansk hjemmeside, vil det være en Dankort-transaktion. I andre situationer optræder transaktionen som en international Visa-transaktion. Den eneste sikre måde at skelne mellem disse to situationer er at holde øje med Dankort-logoet på flyselskabets hjemmeside. Hvis der sættes kryds i betalingsformen ved et Dankort-logo, bliver det automatisk en Dankort-transaktionen, selvom kortet er et Visa/Dankort, skriver Ole Kirchert Christensen, travelbroker.dk.

 

Skrevet af Flemming Juul