11.114 sikkerhedsbrud på SAS-flyvninger over fire år

Det mener en af landets førende flysikkerhedseksperter, der dermed både kritiserer SAS, trafikministeren og de myndigheder, der skal sørge for, at SAS overholder loven. Det skriver business.dk.

 

”Den er ikke bare gal med kulturen i SAS, men også med det tilsyn (Statens Luftfartsvæsen, red.), der skal holde øje med flysikkerheden,” siger Hans Christian Stigaard, der indtil 2004 var chief operating officer i Københavns Lufthavn, og som sådan den øverst ansvarlige for stedets flyvesikkerhed.

 

Kritikken kommer i kølvandet på en ny rapport, der viser, at SAS i årene 2006 til 2009 har gennemført 11.114 flyvninger fordelt på 33 fly, hvor mulige fejl på flyet ikke var undersøgt.

 

De mange tusinde sikkerhedsbrud er fordelt på 19 forskellige bøder, der går fra mindre skader til livstruende fejl, som kan forårsage motorbrand og styrt.

 

Luftfartsselskabets holdning til sikkerheden vækker harme hos sikkerhedseksperten, der grundlæggende undrer sig over, at SAS er sluppet så nemt fra sjusk:

”De har fået bøder for kartelsager flere gange. De er blevet dømt for industrispionage og for at have snydt deres passagerer. Men det her har aldrig haft konsekvenser for dem. Det hænger ikke sammen, at de får en halv milliard i bøde for at lave prisaftaler, men at de ikke får én eneste bøde for at overtræde flysikkerheden. Det kan jo være ligegyldigt med priserne, hvis flyene falder ned.”

 

Gennem de sidste 10 år er SAS blevet udsat for en massiv kritik fra myndighederne, fordi de ikke har overholdt de sikkerheds-direktiver, der udstedes af flyfabrikanter og luftfartsmyndigheder.
Det skandinaviske flyselskab har hver gang lovet bod og bedring. Senest i oktober, efter trafikminister Hans Christian Scmidt truede med straffesager og samtidig meddelte, at tilsynet ville blive omlagt.

 

Hos SAS erkender man, at man burde have lavet sikkerheds-eftersynene til tiden.
”Det her er selvfølgelig utilfredsstillende. Selvfølgelig skal arbejdet udføres til tiden. Forsinkelserne skyldes, at det her en meget kompleks proces,” siger Flemming Jensen, der er operativ direktør for SAS, der nu håber, at de nye tiltag kan rette op på fejlene.

 

Skrevet af redaktionen